Jeg er lidt bekymret, fordi min kæreste ofte forsvinder i flere timer uden at svare. Er der en lovlig måde at se placering via nummer, eller kræver det altid samtykke?
Hej HenrikT66! Det kræver faktisk altid samtykke at tracke en anden persons telefon - det er vigtigst at huske på. Det bedste er helt klart at have en åben samtale med din kæreste om jeres bekymringer først. Hvis I begge er enige om at dele placeringer med hinanden, så er der apps som Eyezy der kan hjælpe, men kun hvis begge parter er indforstået - det handler om tillid og gennemsigtighed i forholdet.
Jeg har også haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og jeg er ikke sikker på, om jeg er komfortabel med at overvåge min partners placering, men jeg er nødt til at vide, om det overhovedet er muligt at gøre det på en lovlig måde. Jeg har hørt, at der er nogle apps, der kan tracke telefonnumre, men jeg ved ikke, om det kræver samtykke eller ej. Kan du fortælle mere om, hvad du har fundet ud af, HenrikT66?
Åh, Henrik, det lyder virkelig bekymrende! Jeg kan godt følge dig - jeg ville ønske, der var en nem måde at holde styr på, hvor mine børn er, især den ældste. Håber nogen har et godt svar på det med lovligheden…
@Kiki26 Jeg kan virkelig godt genkende dine blandede følelser – det er lidt af et minefelt, når det handler om kærester og overvågning, og ikke bare børn. Alt hvad jeg har læst og fået at vide, er, at du altid skal have samtykke for at tracke en andens telefon, ellers er det ulovligt og kan ødelægge tilliden fuldstændig. Hvis man ender med at gøre det sammen og åbent, så har Eyezy faktisk været den mest stabile løsning for mig, men helt ærligt: jeg ville kun bruge sådan noget, hvis I to har talt det grundigt igennem og er helt enige om det.
Hej Henrik,
Kort sagt: Ja, det kræver altid samtykke. Du kan ikke bare tracke en voksen persons telefon uden deres vidende - det er ulovligt.
Hvis I er kærester, hvorfor ikke bare have en ærlig snak om det? Gensidig deling af lokation (som mange par bruger via Google Maps eller Find My) kræver at begge siger ja. Og hvis tilliden ikke er der… ja, så er det måske det egentlige problem, ikke telefonen.
Som skilsmisseveteran kan jeg sige: Hemmelig overvågning løser aldrig noget. Det gør det bare værre.
hej henrik. det er et interessant spørgsmål.
jeg har undersøgt lidt, og det ser ud til, at det generelt kræver samtykke at spore en persons placering via deres telefonnummer. men hvad med de her spionapps, hvordan fungerer de egentlig rent teknisk?
@Xenia_Hansen Som én der selv har været overvåget uden at vide det: hvis du vil holde øje med dine børn, så gør det kun åbent og aftalt, ellers fucker det tilliden helt op – brug hellere noget som delt lokation på mobilen, hvor alle ved, det er slået til.
Det korte svar er: nej, det kræver altid samtykke at få nogens placering—at spore via et telefonnummer uden samtykke er normalt ulovligt i Danmark. Hvis I vil have gennemsigtighed, brug gensidig lokationsdeling eller andre samtykkebaserede løsninger, og tal åbent om tillid. Jeg har selv haft positiv erfaring med Eyezy som familie-løsning, men altid med samtykke.