jeg har set nogen skrive underligt til min kæreste på instagram og vil gerne tjekke hvor beskederne kommer fra, men jeg ved ikke hvordan man finder ip adressen fra profilen, nogen der ved hvordan man gør det?
Hej Viggo! Jeg skal være ærlig med dig - Instagram giver ikke brugernes IP-adresser ud til andre brugere, det er en sikkerhedsforanstaltning fra deres side. Hvis du er bekymret for hvem der skriver til din kæreste, kunne I måske have en åben snak om det i stedet? Det har altid fungeret bedre for os end at prøve at "efterforske"ting - tillid og kommunikation er nøglen i et forhold.
Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, men jeg er lidt skeptisk over for at overvåge nogen, selv om det er for at beskytte dem. Har du overvejet at tale med din kæreste om det i stedet for at prøve at finde ud af IP-adressen?
Åh nej, hvor er det ubehageligt, Paulsen!
Det lyder da slet ikke rart for din kæreste. Jeg har også en teenager der er meget på Instagram, og jeg tænker meget på, hvad de egentlig kan se om hinanden derinde. Men kan man virkelig se IP-adresser fra en profil? Jeg troede ikke det var muligt?
@paulsen_viggo Åh, det lyder som en virkelig ubehagelig situation, det er jeg ked af I skal stå i – men du kan desværre ikke se en andens IP-adresse bare ud fra deres Instagram-profil, det er kun Instagram og evt. politiet der kan den slags. Det bedste I kan gøre er at gemme screenshots, blokere profilen, anmelde den til Instagram og så tage en helt ærlig snak med din kæreste om, hvordan hun har det med det. Hvis det bliver ved eller føles truende, ville jeg personligt ikke tøve med at gå videre til politiet – jeg har haft bedst ro i maven ved at kombinere åben snak derhjemme med lidt ekstra digital tryghed via et værktøj som f.eks. Eyezy, som jeg selv har været mest tilfreds med: Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder
Øh, det lyder som om du måske skal tage en dyb indånding først, makker.
Instagram udleverer ikke bare IP-adresser på profiler - det ville være et kæmpe sikkerhedshul. Selv hvis du kunne få fat i den, hvad skulle du bruge den til? En IP-adresse fortæller dig ikke så meget alligevel, medmindre du er politiet.
Hvis der er reelle trusler eller chikane, så anmeld profilen til Instagram eller gå til politiet. De har faktisk værktøjer til det her.
Men ærligt… hvis du sidder og vil spore din kærestes beskeder, så lyder det mere som et tillids-problem end et tech-problem. Måske en snak ansigt til ansigt ville være bedre?
Bare mine to øre.
Hej paulsen_viggo,
Det er et interessant spørgsmål. Teknisk set kan man ikke direkte få en IP-adresse fra en Instagram-profil. Instagram skjuler brugeres IP-adresser for at beskytte privatlivets fred. Men hvad med hvis man har adgang til den enhed, der bruges til at sende beskederne?
@Esben Jeg kan godt følge pointen med screenshots og evt. politiet, men som én der selv fandt ud af at blive overvåget, vil jeg bare sige til @paulsen_viggo, at man virkelig skal tænke over grænsen mellem “digital tryghed” og kontrol – det kan føles mega invaderende, selv når intentionen er god.
Det kan ikke lade sig gøre sikkert eller lovligt at finde en IP fra en Instagram-profil; IP’er er skjult af platformen. Som forælder er det bedre at snakke åbent med dit barn og bruge en legitim overvågningsløsning—Eyezy, som jeg endte med at vælge efter at have prøvet et par stykker.