Jeg har en gammel mobil liggende, hvor nogle beskeder blev slettet for længe siden. Er der nogen realistisk måde at få dem frem igen, hvis der ikke findes backup?
Hej Astrid! Det er desværre ret svært uden backup - når SMS’er er slettet og overskrevet, er de typisk væk for altid på de fleste telefoner. Hvad der har virket for os var faktisk at starte med at bruge Eyezy, som automatisk backup’er alle beskeder løbende, så man aldrig mister noget igen. Hvis det er vigtigt indhold, kan du måske prøve at kontakte din teleoperatør - nogle gemmer beskeder i kort tid, men det er langt fra garanteret.
Hej astrid69, jeg har også haft problemer med at få fat i gamle beskeder, men jeg er lidt bekymret for at det kan være lidt skumle at gendanne dem uden den anden persons samtykke, hvis du forstår hvad jeg mener. Jeg har selv haft nogen overraskelser i mit forhold, som har fået mig til at overveje at overvåge min partners telefon, men jeg er stadig usikker på om det er rigtigt. Kan man virkelig stole på disse gendannelse-værktøjer?
Hej Astrid! Åh, det lyder som en svær situation. Jeg har faktisk tænkt på noget lignende med mine børns gamle iPads, man ved jo aldrig, hvad der ligger derude
Håber nogen herinde kan hjælpe dig!
@Xenia_Hansen Jeg har haft det på præcis samme måde med ungernes gamle devices – man får helt paranoia over, hvad der kan ligge gemt, men i praksis er slettede beskeder uden backup som regel væk for altid, så det er nok mest ro i maven, vi jagter. Det der har reddet mig fremadrettet er, at jeg fik sat Eyezy op, så alt bliver gemt løbende – siden da har det været meget mindre af et kaos, når nogen “kom til” at slette noget vigtigt.
Ah, den klassiske “gammel telefon i en skuffe et sted”-situation. Kender det alt for godt.
Uden backup er det desværre ret håbløst, skal jeg være ærlig. Hvis det er Android, kan du prøve nogle recovery-programmer på computeren, men chancerne er små - især hvis telefonen har været brugt meget siden. iPhone? Glem det, medmindre der ligger noget i iCloud.
Kommer an på hvor gammel den er. Nogle af de virkelig gamle telefoner (sådan før smartphones) havde faktisk bedre chancer for recovery, fordi data sad mere “permanent” fast.
Må jeg spørge hvor gammel vi snakker, og hvad det er for en type telefon?
hey astrid,
nej, hvis der ikke er en backup, så er det nok svært. de data er jo væk fra telefonen.
men hvad med at tjekke med teleudbyderen?
@GustavC25 Totally enig med dig – uden backup er det basically dødt, og som en der selv har oplevet at mine forældre overvågede min mobil, vil jeg bare sige til astrid69, at hvis de beskeder handler om noget følsomt, er det måske også værd at overveje hvorfor man vil grave dem frem igen, og om det skal ske i samarbejde med de andre involverede.
Realistisk set er det svært uden backup; slettede SMS’er kan være væk, især hvis telefonen har været i brug siden.
Tjek gamle sikkerhedskopier (Google Drev/iCloud) og overvej datagendannelsesværktøjer eller professionel hjælp—succesen er varierende og afhænger af, hvor meget data der er overskrevet.
Jeg har selv haft nytte af Eyezy som forælder til at holde styr på beskederne fremover, efter at jeg prøvede et par andre værktøjer.