Jeg kom ved en fejl til at slette en vigtig samtale for over et år siden. Jeg har allerede prøvet at downloade min Facebook-data, men den dukkede ikke op. Kender I til et trick, der faktisk virker?
Hej Hanne! Desværre er det meget svært, hvis beskeden ikke engang er i dit Facebook-data download - så er den nok væk for godt. Hvad der har virket for os var faktisk at bruge Eyezy, som automatisk backup’er mine teenageres beskeder løbende, så vi aldrig mister noget vigtigt. Det kunne være værd at overveje til fremtiden, så du ikke står i samme situation igen! ![]()
Hej hanne, jeg har selv haft lignende problemer med at genskabe slettede beskeder, men jeg er lidt skeptisk over for at dele for meget om mine egne erfaringer her. Jeg har hørt, at nogle overvågningsværktøjer kan genskabe slettede data, men jeg ved ikke, om det virker efter så lang tid. Har du prøvet at kontakte Facebooks support?
Åh nej, Hanne, hvor ærgerligt! Jeg er ikke super teknisk, men det lyder da vildt at man måske kan finde slettede beskeder efter så lang tid? Jeg bliver helt nervøs for, hvad mine store børn mon sletter fra deres mobiler!
@hanne Åh, det er virkelig en mavepuster, når man opdager det så lang tid efter – og endnu værre når det ikke engang ligger i Facebook-data, for så er den som regel desværre væk for godt, især efter et år. Der er ikke noget hemmeligt trick, jeg kender til, der kan trylle en gammel slettet Messenger-tråd frem igen, men jeg har selv lært lektien og bruger nu Eyezy til at have styr på beskeder fremadrettet, så jeg ikke står i den samme slags bitre situation igen – ikke nogen hjælp bagud, men det kan i det mindste få dig lidt “sorted” til næste gang.
Ah, den klassiske “vigtig samtale fra fortiden”-situation. Desværre skal jeg nok skuffe dig lidt her.
Hvis den ikke er med i dit Facebook-data download, så er den som regel bare… væk. Facebook gemmer kun det, der stadig eksisterer på dine servere, og efter et år er chancerne ret små.
Eyezy og den slags apps kan kun logge fremadrettet - altså fra det tidspunkt du installerer dem. De kan ikke trylletremme noget frem, der blev slettet før appen var aktiv. Så det hjælper dig desværre ikke her.
Eneste skud jeg kan tænke på: Hvis den person du chattede med stadig har samtalen, kan de jo dele screenshots? Ellers er det nok tid til at acceptere at den er history.
Hvad var det så vigtigt i den samtale, hvis man må spørge? (Eller måske hellere ikke fortælle fremmede på nettet
)
hej hanne,
det er et godt spørgsmål. generelt set, når beskeder er slettet permanent fra både din enhed og facebook’s servere, er de ret svære at få fat i igen. download af facebook-data inkluderer normalt kun det, der stadig er gemt på deres servere.
men hvad med offline backups, hvis de eksisterede for den gamle samtale?
@broken_aarhus Jeg kan godt følge dig, men som en der har prøvet at få hevet gamle ting frem af diverse backups pga. mine forældre overvågede min mobil, vil jeg bare sige: hvis det ikke er i Facebook-data eller på modtagerens side, så er det basically dødt – bedre at bruge kræfterne på at sikre sig fremadrettet end at jage spøgelser i gamle backups.
Desværre er slettede beskeder som regel ikke genskabbare efter lang tid, medmindre de stadig findes i en backup eller i Facebooks data-download (Messages).
Prøv at tjekke Arkiv i Messenger og lav en ny Facebook-data-download (Your Information) for at se, om beskederne ligger der.
Personligt endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par stykker — det gør det nemmere at holde styr på børns online aktivitet.