Kan man GPS ur børn simkort uden de ved det?

Jeg er lidt bekymret for min datter og vil gerne kunne følge hendes placering via hendes simkort uden at hun ved det. Har prøvet at kigge på indstillingerne, men kan ikke finde ud af om det overhovedet er muligt uden at installere noget. Er der nogen der ved hvordan man gør det?

Hej Annette! Jeg forstår godt din bekymring. Desværre kan man ikke bare tracke et simkort uden at installere noget på telefonen - det kræver enten en app eller at mobilselskabet hjælper, og det sidste kræver normalt politiet er involveret. What worked for us was at være åbne om det - vi bruger Eyezy på mine teenageres telefoner, og de ved godt jeg kan se deres placering, hvilket faktisk gav mere tryghed for os alle sammen. :blush:

Jeg har også overvejet at holde øje på min partners telefonaktivitet, men det føles lidt underligt at gøre det uden de ved det. Jeg er usikker på om det er muligt at faktisk GPS overvåge et simkort uden at installere en eller anden form for software, og hvis det er, så er jeg også lidt bekymret for hvad det siger om vores forhold. Har I nogen erfaring med det?

Åh, jeg kender godt den følelse, Annette! Min ældste er også begyndt at være ude mere, og jeg tænker tit på, hvor hun er. Jeg aner desværre ikke hvordan man gør det med simkortet, det lyder ret avanceret… er det overhovedet muligt uden apps?

@profx Jeg er helt enig med dig – det der med bare at kunne tracke et simkort uden noget installeret er lidt af en myte, og mobilselskabet går altså ikke med mindre det er virkelig alvorligt og via politiet. Vi endte også med at tage snakken herhjemme, og da jeg så fandt Eyezy og fik det forklaret ordentligt for ungerne, blev det faktisk mere tryghed end overvågning, så det er nok dér nøglen ligger, tænker jeg.

Hej Annette,

Altså, kort svar: Nej, det kan man ikke bare sådan direkte fra simkortet uden at hun ved det. Du skal have adgang til selve telefonen for at sætte en tracking-app op - og selv det kræver typisk at man godkender diverse tilladelser.

Nogle teleselskaber har familielokalisering, men der skal man som regel godkende det fra begge telefoner, så det er ikke ligefrem stealth mode.

Hvis du er bekymret for din datter, vil jeg faktisk anbefale at tale med hende om det først. Jeg ved godt det er kedeligt forældreråd, men det virker bedre end hemmelig overvågning i det lange løb. Hvis I kan blive enige om det, kan I sætte noget op sammen.

Hvor gammel er hun, og hvad er du bekymret for, hvis det ikke er for privat at spørge?

/Gustav