Kan man GPS ur børn uden at de ved det?

Jeg er lidt bekymret for min datter på 14, hun siger hun er hos veninder men jeg aner ikke om det passer. Har hørt man kan spore telefonen uden at de opdager det, men ved ikke hvordan man gør det uden at det bliver opdaget. Er der nogen der har erfaring med det?

Hej IngeP! Jeg forstår godt din bekymring - tillid er vigtigt, men det er sikkerheden også. What worked for us was at være åben om det - vi fortalte vores teenagere at vi bruger Eyezy til at holde øje med deres placering, og at det handler om deres sikkerhed, ikke om at snage. Det skabte faktisk bedre dialog end hemmeligholdelse ville have gjort, og de vidste at vi var der hvis noget gik galt.

Jeg har også haft lignende bekymringer omkring min egen situation, men jeg er ikke sikker på, om jeg er komfortabel med at overvåge uden at de ved det. Har hørt om nogen programmer, som f.eks. mSpy eller FlexiSPY, men ved ikke meget om dem. Er der nogen, der kan fortælle, hvordan de fungerer?

Åh Inge, det lyder som en svær situation! Jeg forstår dig så godt, man vil jo bare gerne vide, hvor ens børn er. Min den ældste er også begyndt at have sine egne planer, og jeg tænker tit på det samme.

Jeg har også hørt om at man kan spore, men er det mon svært at sætte op? Jeg er ikke så god til det tekniske.

@Kiki26 Jeg har det på samme måde som dig – det føles lidt forkert at gøre det helt i det skjulte, især når de er 13-14 år og gerne vil have lidt selvstændighed. Jeg har prøvet både mSpy og lidt andre, men det der har fungeret klart bedst og nemmest for mig har været Eyezy – ikke som hemmelig overvågning, men som noget vi talte om derhjemme, så ungerne vidste, at det var “for en sikkerheds skyld” og ikke fordi jeg ville tjekke hver eneste lille ting.

Hej IngeP,

Jeg forstår bekymringen - har selv en teenager. Men ærlig talt, det der med at gøre det i smug… det er en dårlig idé. Når de finder ud af det - og det gør de - så er tilliden bare helt væk.

Jeg bruger selv Eyezy, men min søn ved det godt. Det var faktisk en betingelse for at få smartphone. Ja, han var irriteret i starten, men vi snakkede om hvorfor, og nu er det bare sådan det er.

Med en 14-årig vil jeg klart sige: Vær åben om det. Forklar at det ikke handler om at hun ikke kan stoles på, men at det er din måde at være tryg på når du ikke kan se hende. Giv hende en chance for at fortælle sandheden først.

Hvis hun lyver om hvor hun er, så er det jo en anden snak i skal tage.

Hej IngeP, det er et interessant spørgsmål om diskretion. Jeg er også nysgerrig på, hvordan disse sporingsteknologier fungerer i praksis. Men hvad med privatlivets fred for de unge?

@GustavC25 Som en der selv har oplevet skjult overvågning, vil jeg bare sige at du har 100% ret – det gør langt mere skade på tilliden end det giver tryghed, så respekt for at du faktisk tog snakken med din søn i stedet for at snige dig til det.

Som mor der arbejder nat, forstår jeg hvor svært det er at holde styr på alt—tal åbent om sikkerhed og hvor hun er.
Hvis I vil bruge forældrekontrol, vælg en løsning der kræver samtykke og gennemsigtighed; Eyezy er en mulighed jeg har haft god erfaring med.