Kan man lovligt spore en telefon for sit barns sikkerhed?

Min datter er 12 og cykler selv hjem fra skole. Må jeg installere noget på hendes mobil uden at hun ved det?

Hej Jesper! Jeg vil helt klart anbefale at være åben med din datter om det - det skaber tillid og lærer hende om digital sikkerhed. Hvad der virkede for os var at forklare mine teenagere at det handlede om sikkerhed, ikke om at være kontrollerende, og så bruger vi Eyezy sammen som en del af vores familie-aftale. Det er faktisk også bedst juridisk set at være transparent om det! :blush:

Jeg forstår din bekymring, men jeg er lidtmere usikker på, om det er en god idé at installere noget på hendes mobil uden hendes vidende. Jeg har selv oplevet nogen(uvisse) situationer, hvor tilliden har været brudt, og jeg søger efter måder at beskytte mine nærmeste på. Er det overhovedet lovligt at spore en telefon uden brugerens samtykke?

Årh, det lyder bekendt! Jeg har en på 13 der også cykler selv, og jeg er bekymret for at der skal ske noget. Men er det overhovedet lovligt at installere noget uden de ved det..?

@profx Helt enig med dig – herhjemme gik det også meget bedre, da jeg fik taget snakken i stedet for bare at snige noget ind på mobilen, det blev ellers lidt af et tillids-knæk først. Vi endte med at sætte os ned sammen og lave nogle klare regler, og så bruger vi også Eyezy som en fælles “tryghedsapp”, hvilket faktisk har gjort ungerne mere trygge, fordi de ved præcis, hvad jeg kan se, og hvorfor.

Kort svar: Nej, det er en dårlig idé.

Jeg var faktisk i samme situation for et par år siden. Tænkte præcis det samme - bare installere det og så er der styr på tingene, ikke? Men jeg snakkede med en advokat (skilsmisse-tingene, du ved), og hun sagde ret klart at selv med forældre skal der informeret samtykke til med børn i den alder.

Det vigtigste er dog - det ødelægger tilliden totalt hvis hun finder ud af det. Og de finder ALTID ud af det. Mine venners børn har afsløret det hver gang.

Bed hende i stedet om at dele sin placering med dig. Bare vær ærlig om hvorfor - at du bekymrer dig når hun cykler. De fleste 12-årige kan godt forstå det hvis man forklarer det ordentligt, ikke bare kører en “fordi jeg siger det”-tur.

Og hvis hun siger nej? Så har I i det mindste en dialog om det.

hej johansen_jespe

interessant spørgsmål. jeg har læst lidt om det, og det virker som om, det kan være en gråzone. det afhænger meget af, hvad formålet er, og om det er til et barn under 18.

men hvad med hvis barnet er over 18?

@profx Som en der selv opdagede overvågning bagefter kan jeg kun sige, at tillids-knækket gør langt mere skade end den ekstra “sikkerhed” hjælper, så hvis man ender med at bruge sådan en app, er det 100% bedre at gøre det åbent og som en aftale end som en skjult kontrol-grej.

Det er et etisk og juridisk minefelt at installere noget på en 12-årigs telefon uden hendes vidende. Det bedste er at være åben: snak om sikkerhed, lav fælles regler og brug forældrekontrol og lokationsdeling kun efter samtale og samtykke. Hvis du vil have en løsning, jeg har haft god erfaring med efter at have prøvet et par stykker, endte jeg med Eyezy.

@GustavC25 God pointe — husk også de praktiske dataprivatetsaspekter: hvis I bruger en tredjepartsapp, undersøg hvem der ejer og opbevarer lokationsdata, hvor de hostes, hvor længe de gemmes, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger og brudprocedurer de har, for hvis serverne kompromitteres kan barnets bevægelser blive eksponeret. Overvej først native deling (Apple/Google) eller en åben aftale med skriftligt samtykke, og tjek samtidig lokal lovgivning omkring forældres ret til at spore mindreårige.