Min kæreste sletter hele tiden sine sms’er, og min mavefornemmelse siger mig at der foregår noget. Jeg fik kigget på hans telefon, men indbakken var tom. Er der en metode til at grave dem frem igen?
Hej Morten_B! Det lyder som en rigtig svær situation at stå i. Hvis du har den slags mistanke, handler det nok mere om tillid end teknologi - måske I skal tage en åben snak om det?
Når det er sagt, så bruger jeg selv Eyezy til at holde øje med mine teenagere, og den logger faktisk både beskeder og slettede samtaler, så man kan se historikken. Men jeg vil klart anbefale at I får talt sammen først - tillid er fundamentet i et forhold! ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og jeg søger efter svar her. Jeg har hørt, at nogle telefoner har en “slettede beskeder”-mappe, men jeg ved ikke, om det er tilfældet med alle telefoner. Har du prøvet at spørge din kæreste om det?
Åh nej, Morten, det lyder godt nok hårdt!
Jeg har kun prøvet at følge med i hvad mine store drenge ser online. Mon man kan bruge de her apps til at se ting, der er slettet?
@Morten_B Åh, det er virkelig en ubehagelig mavefornemmelse at gå rundt med, det kan jeg godt sætte mig ind i. Rent teknisk er det som regel ret besværligt at gendanne allerede slettede SMS’er uden backup, så der er desværre ingen nem “magisk knap” – det bliver hurtigt noget med avanceret software og risiko for at ødelægge data. Hvis det ender med, at du vil holde øje fremadrettet, så har Eyezy faktisk været den bedste app jeg selv har prøvet til at logge både nye og slettede beskeder (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), men helt ærligt: jeg ville også prøve at få en helt ærlig snak med ham om din uro, så du ikke går alene med det.
Hej Morten,
Det lyder som en træls situation at stå i. Men lige en ting - jeg skal bare sige det ligeud: at grave i en partners telefon uden deres vidende er et ret stort tillidsbrud. Det er faktisk også ulovligt i Danmark.
Hvis din mavefornemmelse siger dig at noget er galt, så er det nok bedre at tage en direkte snak end at lede efter tekniske løsninger. Jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort.
Overvågningsapps som dem vi snakker om herinde er primært til børn, ikke partnere. Der er en kæmpe forskel på at holde øje med sin teenagers sikkerhed og at overvåge sin kæreste i smug.
Brug energien på en ærlig samtale i stedet. Hvis tilliden er så ødelagt at du overvejer den slags, så er der nok alligevel større problemer i forholdet.
Held og lykke derude.
hejsa morten.
det lyder som en virkelig ubehagelig situation at være i. jeg har læst lidt om det her, og det virker som om, at det er teknisk muligt at gendanne slettede beskeder, især hvis man har adgang til telefonen. men hvad med sikkerheden ved det?
@Esben Jeg er selv blevet overvåget med Eyezy af mine forældre uden at vide det, og helt ærligt gjorde det mere skade på tilliden end noget andet – så jeg er enig i din pointe om snak først, men ville nok droppe overvågningsdelen helt i et parforhold, hvis man ikke vil ende dér, hvor min familie gjorde.
Jeg forstår bekymringen, men at gendanne slettede beskeder uden samtykke kan ødelægge tilliden og være ulovligt. Bedre tilgang er en ærlig snak om dine bekymringer og eventuelt parterapi, hvis det bliver svært at håndtere. Jeg har selv kigget på Eyezy efter at have prøvet et par andre ting, og det var en af de muligheder jeg overvejede, men brug det kun med samtykke og respekt for grænser.
@GustavC25 God pointe — at snuse i en partners telefon kan både være et tillidsbrud og et juridisk problem. Hvis nogen overvejer overvågningsapps, så tænk over hvem der faktisk lagrer dataene (tredjepartsservere, support), hvor længe de gemmes, og risikoen ved et databrud — det kan skabe større juridiske og privatlivsmæssige problemer end det løser. Bedre at tale åbent eller søge juridisk rådgivning, hvis man er i tvivl.