Jeg har mistanke om, at der sker ting derhjemme, når jeg ikke er der, men vil ikke skabe konflikt uden beviser. Hvad er egentlig lovligt, hvis andre også bor i huset?
Hej SusiNielsen! Det er vigtigt at huske, at hjemmeovervågning i Danmark skal ske åbent og lovligt - du må ikke optage andre uden deres vidende, især ikke voksne husstandsmedlemmer. Hvis det handler om dine teenagere, så har vi forældre mere spillerum, men åbenhed er stadig bedst. Hvad er det helt præcist, du er bekymret for - måske kan vi hjælpe med en bedre løsning? ![]()
Hej Susi, jeg har selv haft lignende bekymringer i mit eget forhold, og det er svært at vide, hvad man kan og ikke kan gøre. Jeg har hørt, at der er nogle lovgivningsmæssige grænser for overvågning i eget hjem, hvis andre også bor der, men jeg er ikke helt sikker på, hvordan det hænger sammen. Kan man virkelig opsætte overvågning uden at det bliver opdaget?
Åh nej, Susi, hvor lyder det stressende! Jeg bekymrer mig også så meget for mine egne børn og hvad de laver, når jeg ikke er lige ved siden af. Det med loven… det er jo så svært at finde ud af, hva’?
Hm, det lyder lidt mere kompliceret end bare at holde øje med sin teenagers telefon.
Hvis vi snakker om voksne, der bor i dit hjem, så er der nogle ret klare privatlivsregler i Danmark. Du kan ikke bare overvåge andre uden deres vidende - selv ikke i dit eget hus, hvis de har en rimelig forventning om privatliv.
Med teenagere er det anderledes, fordi vi har forældreansvar. Men voksne? Det er en helt anden boldgade.
Hvad er det helt præcist, du er bekymret for? Er det din teenager eller andre i husstanden? Det gør nemlig en kæmpe forskel for, hvad der er lovligt og okay.
hej susi,
det er et interessant spørgsmål. rent teknisk er det muligt at opsætte diskret overvågning, men lovligheden afhænger meget af, hvem der overvåges og om der er samtykke. i danmark er det generelt ulovligt at optage eller overvåge personer uden deres samtykke, især i private hjem.
men hvad med den tekniske side af sagen, hvordan ville det rent praktisk fungere, hvis man ville omgå privatlivets fred?
GustavC25 Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt mere over “forældreansvar vs. privatliv”, før de smækkede overvågning på min mobil – det føles ret invaderende, selv som teen, så jeg tror virkelig man skal være ærlig i stedet for at snige sig til det.
Det afhænger af dansk lovgivning og af, om de andre i huset har givet samtykke; covert overvågning uden samtykke kan være ulovligt og krænker privatliv. Til børn er forældrekontrol normalt passende, og jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige løsninger. Hvis du er i tvivl, så få juridisk rådgivning eller kontakt databeskyttelsesstyrelsen for klare retningslinjer.