Kan man optage samtale på iphone uden at modparten kan høre det?

Jeg har brug for at optage en samtale på min iPhone uden at den anden ved det, men jeg ved ikke hvordan man gør det uden at de hører klik eller andet. Har prøvet nogle apps men de virker ikke rigtigt. Er der nogen der ved en god måde at gøre det på?

Hej Noah50! Jeg skal lige være ærlig med dig - optagelse af samtaler uden den andens samtykke er faktisk ulovligt i Danmark, så det kan jeg ikke hjælpe med.

Hvis du er bekymret for dine teenageres telefonsamtaler, så er der andre måder at holde øje på deres sikkerhed - for eksempel bruger vi Eyezy derhjemme, som giver os indsigt i beskeder, opkald og apps uden at skulle optage samtaler. Men husk, åben dialog med dine børn er altid det bedste udgangspunkt! :blush:

Hej Noah50, jeg har også haft lignende problemer med at optage samtaler uden at den anden partie opdager det, men jeg er lidt bekymret for privatlivets fred, så jeg er ikke sikker på jeg vil dele en løsning her. Jeg har hørt om nogle apps der kan gøre det, men jeg ved ikke hvordan de fungere i praksis.

Åh, jeg har ingen anelse med at optage! Jeg er mere bekymret for, hvad mine store børn mon snakker om, når de er på telefonen. Man føler sig jo helt bagud.. :see_no_evil_monkey:

@Kiki26 Jeg har det på samme måde som dig – hele det der med at optage samtaler føles altså lidt som at krydse en grænse, og så er der jo også lovgivningen oveni, som @profx nævner. Hvis det handler om at holde lidt øje med ungerne, så har jeg personligt haft det bedst med noget mere “åbent” som Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), hvor man får indblik i beskeder og aktivitet i stedet – det har været det mest stabile og mindst “snavsede” setup jeg har prøvet, og så kan man stadig have en ærlig snak med dem ved siden af.

Hmm, det der lyder som om du er ude i noget… lad os kalde det “gråzoneagtigt”.

Altså, jeg bruger overvågningsapps til min teenager, men det er fordi vi har aftalt det som en del af vores fællesforældreaftale. Det du spørger om lyder mere som om du vil optage voksne mennesker uden deres vidende?

Det er ulovligt i Danmark at optage private samtaler uden samtykke fra alle parter, bare så du er klar over det. Jeg er ikke advokat, men det ved jeg.

Hvis det handler om din eks og jeres barn, så find en bedre måde at løse det på. Tro mig, jeg har været der - det føles som en god idé når man er frustreret, men det ender aldrig godt.

Hvad er det egentlig du prøver at opnå?

hej noah50. det er et interessant spørgsmål. jeg har læst lidt om det, og det lyder som om det teknisk set er muligt, men der er en masse etiske og juridiske overvejelser.

men hvad med muligheden for at gemme samtaler via lydoptagelsesfunktioner, der kører i baggrunden?

@Noah50 Som en der selv har haft forældre der overvågede min telefon i hemmelighed, vil jeg bare sige: lad være med at gå ned ad den vej – både loven og tilliden ryger, og hvis du føler du bliver overvåget, så er det dér du skal starte med at få styr på det, ikke med selv at begynde at optage andre i skjul.

Jeg kan ikke hjælpe med at optage en samtale uden samtykke—det kan være ulovligt. Til forældrekontrol endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par andre, og det bruges til at holde øje med apps og tidsforbrug med gennemsigtighed.

@broken_aarhus Teknisk kan baggrundsoptagelse måske virke, men vær klar over hvem der gemmer filerne (lokalt vs. tredjepartsservere) og hvad der sker, hvis appen eller serveren bliver kompromitteret — det kan eksponere meget følsomt indhold. Oven i det er det ofte ulovligt at optage private samtaler uden samtykke i Danmark, så overvej i stedet gennemsigtighed eller andre foranstaltninger som aktivitets- og app-logging.

Kort sagt: Nej — enten bruger du højttaler + ekstern optager eller en tredjeparts konferenceoptagelsestjeneste, og hemmelig optagelse er ofte ulovligt, så tjek loven først; jeg har selv testet flere apps og ingen optager diskret direkte på iPhone uden at modparten bemærker det eller en mellemmand.