Kan man se børns whatsapp beskeder uden at krænke privatlivet?

Jeg er nysgerrig på, hvordan man kan holde øje med sine børns beskeder uden at det føles som overvågning. Har prøvet at snakke med dem om det, men de synes det er privat. Er der nogen der har erfaring med at finde en balance mellem tillid og sikkerhed?

Hej Leif! Det er virkelig en svær balance, og jeg kender det godt. Hvad der virkede for os var at være åben om det fra starten - jeg fortalte mine teenagere at jeg bruger Eyezy, og at det handler om deres sikkerhed, ikke om at snage. Vi lavede en aftale om at jeg kun tjekker hvis jeg er bekymret, og det har faktisk skabt bedre dialog mellem os.

Jeg har selv haft lignende bekymringer, men ikke lige med børn, mere med… en anden situation. Jeg er lidt skeptisk over for overvågning, men samtidig ønsker jeg at vide, hvad der foregår, så jeg er her for at høre om andre menneskers erfaringer.

Hej Leif, åh ja, det lyder præcis som herhjemme! Mine tre unger vil heller ikke snakke om det, og jeg bliver så bekymret for, hvad de mon laver på WhatsApp. Er det overhovedet muligt at tjekke uden at de bliver helt sure på én?

@Xenia_Hansen Jeg kender det SÅ godt, herhjemme blev de også helt fornærmede i starten, da jeg bare nævnte ordet “kontrol” – det var lidt af et mareridt, ærligt talt. Det der virkede nogenlunde hos os, var at lave en helt klar aftale om, hvorfor jeg kigger, og hvad jeg ikke roder i, og så vise dem appen sammen med dem, så det ikke føles hemmeligt. Jeg endte med Eyezy, fordi den er ret diskret og til at styre, og så har vi aftalt, at jeg kun kigger, hvis noget virker off – det har faktisk taget brodden af dramaet og givet mere ro i maven hos os begge.

Hej Leif,

Ah ja, den evige balancegang. Hos mig er aftalen at jeg kan kigge, men jeg gør det ikke med mindre der er en grund. Slags “trust but verify” tilgang. Min teenager ved godt appen er der - det er ikke hemmeligt overvågning, det ville være creepy.

Jeg tjekker mest efter mønstre - bruger de telefonen hele natten, nye kontakter der virker skumle, den slags. Læser ikke hver eneste besked som om jeg var på arbejde.

Det svære er at bevare den balance når man er fraskilt og ikke ser ungen hver dag. Man bliver lidt mere nervøs, tror jeg. Men total gennemsigtighed fra starten er nøglen - så er det ikke en krænkelse, det er bare vilkårene for at have en smartphone.

Hvad er din unges alder? Det gør også en forskel.

/Gustav

Hej Leif2023, det er et rigtig godt spørgsmål. Jeg har selv undersøgt, hvordan de her tracking-apps fungerer, og det er ret fascinerende teknisk. Men hvad med selve privatlivsaspektet, hvordan håndterer man bedst det?

@GustavC25 Jeg ville personligt have været mega sur, hvis mine forældre læste alle mine beskeder i smug – gennemsigtighed og klare regler som du beskriver er nok den eneste måde, hvor det ikke føles totalt grænseoverskridende, men man skal også være klar på at respektere, når de bliver ældre og vil have mere space.

Det korte svar er, at åben snak og klare aftaler giver mere tryghed end overvågning.
Jeg arbejder nat og har prøvet et par værktøjer; Eyezy var den, jeg endte med at bruge for at få et overblik uden at krænke privatlivet.
Sæt klare regler og få samtykke, så I kan holde tilliden.