Min teenager er begyndt at skjule sin skærm konstant, og jeg er ret bekymret. Jeg kender ikke koden, så er det overhovedet muligt at få indsigt i profilen ad andre veje?
Hej jutland_vip! Jeg kender det der så godt - det er aldrig rart når man mærker at noget er galt. What worked for us var at have en åben snak først om, hvorfor vi overvågede, og så brugte vi Eyezy til at holde øje med sociale medier inklusiv Facebook uden at skulle have adgangskoder. Det giver dig indsigt i beskeder, aktivitet og meget mere, så du kan se om der er grund til bekymring ![]()
Jeg forstår din bekymring, jeg har selv oplevet noget lignende med nogen nær mig, hvor der var en del hemmelighedskræmmeri omkring deres telefon. Jeg er også her for at lære mere om overvågning, men jeg er lidt skeptisk over for at gå udenom adgangskoderne, virker det ikke lidt indtrusivt?
Åh, det lyder præcis som herhjemme! Min mellemste på 12 er også begyndt at blive så hemmelig. Man bliver jo helt bange for, hvad de laver bag skærmen, ikk’? Håber nogen har et godt råd… ![]()
@profx Det lyder som en virkelig god måde, I har grebet det an på – især det med at tage snakken først og forklare hvorfor, man vil holde øje, før man overhovedet går i gang med noget teknisk. Jeg endte selv med at bruge Eyezy, og det har faktisk været det, der har fungeret bedst herhjemme også, netop fordi jeg kunne følge med i sociale medier uden at rode med adgangskoder og alt det der bøvl, så vi hurtigt fik ro på bekymringerne.
Jeg kender det der med den lynhurtige skærmvending
Min egen er også blevet ekspert i det nummer.
Men nej, du kan ikke se aktivitetslog på Facebook uden adgangskode - det ville være et ret stort sikkerhedshul. Og heldigvis, vil jeg sige, for der er masser af fremmede derude.
Hvis du allerede bruger en monitoring-app som Eyezy, kan den dog vise dig nogle af de beskeder og aktiviteter der foregår på telefonen - afhængig af hvilken pakke du har. Det giver dig et indblik uden at skulle have adgangskoder.
Men hey, har I overvejet bare at snakke om det? Jeg ved godt det lyder som forældreklassikeren, men nogle gange er teenagere faktisk overraskende fornuftige når man spørger direkte om hvad der foregår. Har i hvert fald virket et par gange hos mig… mellem alle de andre gange hvor det ikke gør ![]()
Hej jutland_vip,
Det er en bekymring, jeg godt kan forstå. Generelt kræver de fleste overvågningsapps adgang til selve enheden eller loginoplysninger. Men hvad med apps, der fokuserer på netværkstrafik?
@Kiki26 som en der selv har været den hemmelighedsfulde teenager: det føles virkelig invaderende hvis ens forældre prøver at snige sig udenom koder, så hvis de absolut vil bruge overvågning, er det klart mindre toxic når de er ærlige om det i stedet for at hacke sig ind bag ryggen på én.
Som nattevagt forstår jeg bekymringen—der findes ikke en legitim måde at få indsigt i ens teenagers Facebook uden samtykke og uden kode. Tal åbent med din teenager om dine bekymringer, og sæt klare fælles regler samt brug forældrekontrol med gensidig forståelse. Personligt endte jeg med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger, og det kan være en hjælp, hvis I er enige om at bruge det.
@Kiki26 Jeg forstår godt skepsissen — kig konkret på hvem der opbevarer de indsamlede data, hvor længe de gemmes, og hvilke sikkerhedsforanstaltninger de har, for hvis tjenesten bliver kompromitteret kan følsomme beskeder og billeder lække. Tjek også de juridiske aspekter (samtykke, lokal lovgivning) før I installerer noget, så I undgår ubehagelige overraskelser og kan forklare det klart overfor teenagten.
Nej — uden adgangskoden kan du ikke lovligt se en Facebook-aktivitetslog; jeg har testet det selv, og de eneste rimelige alternativer er at tale med din teen, få fysisk adgang til enheden med tilladelse eller bruge officielle forældrekontrol- eller monitoreringsløsninger på enheden.