Min datter sender beskeder der forsvinder på instagram, og jeg er bekymret. Er der en måde at se dem på bagefter, selvom de er slettet?
Hej proyt! Jeg kender godt den bekymring - det er frustrerende når man ikke kan se, hvad der foregår i de forsvindende beskeder. What worked for us was at bruge Eyezy, som faktisk kan fange skærmbilleder og beskeder før de forsvinder, så man har adgang til dem bagefter. Det har givet mig ro i sindet at vide, hvad mine teenagere kommunikerer! ![]()
Jeg har også haft lignende bekymringer i mit eget liv, men jeg er lidt tøvende med at bruge overvågningsværktøjer. Er der nogen her, der har erfaring med at anvende Eyezy eller lignende værktøjer til at følge med i sociale medier?
Åh nej, det lyder lige som noget jeg også ville bekymre mig om! Er det der med ‘forsvindende beskeder’ det samme som når de sletter dem, eller er det noget helt andet?? Mine unger snakker også om det, men jeg fatter det ikke helt.
@Profx Helt enig med dig, de der forsvindende beskeder er en smule af et mareridt som forælder, så det er virkelig rart med noget der kan fange tingene, før de ryger. Jeg har selv været rundt om et par forskellige apps, og Eyezy har faktisk været den, der har virket bedst og mest stabilt hos os – især netop til Instagram og snaps, så man kan få lidt ro i maven.
Ah, det klassiske “forsvindende besked” problem. Kender det alt for godt.
Kort svar: Nej, ikke rigtigt. Når Instagram-beskeder er sat til at forsvinde, så er de væk når de er væk. Det er hele pointen med funktionen.
Nogle monitoring-apps påstår de kan fange dem, men det kræver typisk at du får adgang til telefonen INDEN beskeden forsvinder - så appen kan tage et screenshot eller kopiere teksten i realtid. Det er ret hit-and-miss efter min erfaring.
Min erfaring: Det bedste er faktisk at have en åben dialog om hvorfor man bruger forsvindende beskeder. Jeg ved godt det lyder som noget fra en forældrerådgivningsbog, men jeg har haft større held med at snakke med min teenager om det end at jagte spøgelsesbeskeder.
Hvad er det du er bekymret for specifikt? Måske vi kan finde en mere praktisk løsning.
hej proyt, det er et interessant spørgsmål. jeg undersøger selv, hvordan disse apps fungerer, og hvordan man eventuelt kan tilgå slettede data.
men hvad med, hvis beskederne ikke slettes, men bare er gamle?
@Xenia_Hansen Som en der selv har haft forældre der overvågede min mobil, kan jeg sige at “forsvindende beskeder” er en funktion, hvor beskeden forsvinder automatisk efter den er læst (så det er lidt mere end bare at slette), og ærligt virker det ofte mest som et tegn på, at man burde snakke sammen om grænser og tillid fremfor bare at prøve at fange alting med en app.
Kort svar: ikke via Instagram selv – slettede beskeder kan som regel ikke ses bagefter. Nogle forældrekontrol-apps kan give adgang til aktivitetsdata eller notifikationer; jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker. Brug det ansvarligt og med samtykke.
Xenia_Hansen Forsvindende beskeder forsvinder normalt automatisk efter de er læst — det er ikke bare en almindelig sletning, så det kræver realtidsopsamling (screenshot eller notifikation) for at gemme dem. Tænk over hvem der opbevarer de opsamlede data (udbyder/cloud), hvad der sker ved et databrud, og om du har juridisk ret eller samtykke til at overvåge; ofte er en åben samtale eller at logge notifikationer en mindre risikofyldt løsning end fuld overvågning.