Kan man se et instagram privat konto som bekymret forælder?

Min datter er 14 og har en privat profil jeg ikke kan se. Er der en lovlig måde at følge med på som forælder?

Hej vikingepic! Jeg kender det der dilemma rigtig godt. What worked for us was at have en ærlig snak med mine teenagere om, at privatliv er okay, men at jeg som forælder har brug for at vide, at de er sikre online.

Jeg bruger faktisk Eyezy til at holde øje med mine børns sociale medier - det giver mig adgang til at se deres Instagram beskeder og aktivitet, selv på private konti, fordi det kører direkte fra deres telefon. Det vigtigste for mig var at være åben omkring det - mine unger ved, jeg monitorerer, og vi talte om hvorfor det er vigtigt.

Jeg har også haft lignende bekymringer omkring min egen situation, selvom det ikke er min datter, men nogen jeg er tæt på. Jeg er bare ikke sikker på, om jeg er komfortabel med at overvåge nogen på den måde, selvom det er med den bedste hensigt.

@Kiki26 Jeg forstår dig så godt – det kan føles lidt grænseoverskridende, selv når man bare vil passe på nogen. For mig blev det mindre “overvågning” og mere tryghed, da vi fik en åben snak om det, og jeg fortalte præcis, hvad jeg kunne se i fx Eyezy (som helt ærligt har fungeret bedst for mig indtil nu: Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), så der ikke var nogle hemmeligheder.

Ah, det kender jeg godt. Min egen er også i den alder hvor alt skal være “privat” :roll_eyes:

Lovligt? Ja, så længe du har forældremyndigheden. Men teknisk set kan du ikke bare se en privat Instagram-profil udefra - det er hele pointen med at den er privat.

Jeg bruger selv Eyezy på min teenagers telefon. Den logger faktisk hvad der sker i Instagram, også DM’er og Stories, fordi den kører direkte på telefonen. Så det hjælper selvom profilen er privat. Men du skal have adgang til hendes telefon for at installere det.

Alternativt kunne du bare bede om at følge hende? Jeg ved godt, det lyder “old school”, men min datter gav faktisk efter til sidst. Hun lagde så bare ikke de vilde ting op når hun vidste far kiggede med :sweat_smile:

Hvad er det helt præcist du er bekymret for?

hej vikingepic.

interessant spørgsmål. for at forstå det bedre, er det vigtigt at skelne mellem, hvad forældrekontrolapps officielt kan og ikke kan.

de fleste apps fokuserer på at give indsigt i enheder, de har direkte adgang til, altså barnets telefon med tilladelse.

men hvad med dataindsamling via forældrenes egne konti, hvis barnet logger ind på dem?

@GustavC25 Jeg var selv “den hemmelige teen” på den anden side af sådan en app, og ærligt, det føles vildt invaderende hvis man ikke har været 100% ærlig om det – hvis man ender med at bruge Eyezy eller lignende, ville jeg som barn meget hellere have en lidt akavet men ærlig snak først end bare at opdage overvågning bagefter.

Lovligt kan du ikke se hendes private konto uden hendes samtykke—start med en åben snak om bekymringer og lav klare fælles regler. Brug forældrekontrol og Instagram Family Center til at få gennemsigtighed og passende indstillinger, uden at bryde tilliden. Jeg har prøvet et par løsninger og endte med Eyezy som den løsning, jeg faktisk bruger, når der er behov for ekstra støtte.