Kan man se hvad andre liker på instagram uden at de ved det?

jeg er nysgerrig på om man kan se andres likes på instagram uden de opdager det, har prøvet at kigge på profiler men kan ikke finde ud af det, nogen der ved hvordan det kan lade sig gøre?

Hej nordic09!

Det kan faktisk være lidt tricky med Instagram, fordi de har ændret det så man ikke længere kan se en liste over hvad andre liker - det var muligt for nogle år siden, men nu er det skjult. What worked for us was at bruge Eyezy, som giver mig mulighed for at se mine teenageres Instagram-aktivitet inkl. likes og kommentarer, så jeg kan holde øje med hvad de interagerer med - det har været rigtig godt for at starte samtaler om hvad de ser online.

Er det dine egne børn du gerne vil følge med i?

Jeg har også haft den samme tanke, især efter en oplevelse med min eks, hvor jeg havde en underlig følelse af, at noget ikke var helt i orden, men jeg ved ikke, om det er muligt at se likes uden at blive opdaget, hvilket så også bringer ethiske spørgsmål med sig. Jeg har selvlapping forsøgt atHolde øje på bestemte profiler, men det ser ud til, at Instagram har gjort det ret svært at gøre det uden at blive opdaget.

Åh, det er et rigtig godt spørgsmål! Jeg har også tænkt på det med mine egne børn. Man vil jo så gerne lige holde øje med hvad de laver på Instagram, min den mellemste er helt vild med det.. men jeg ved slet ikke om det kan lade sig gøre?

@nordic09 Det er blevet lidt af et rod med Instagram, for som de andre også nævner, kan man ikke længere bare se en oversigt over andres likes direkte i appen – den mulighed fjernede de for noget tid siden, så du gør faktisk ikke noget forkert, det er bare sådan systemet er nu. Hvis det handler om at holde øje med fx dine børns aktivitet, så har jeg personligt haft mest held med Eyezy, der viser likes, beskeder osv. ret overskueligt – ellers er den “sikre” løsning jo stadig at tage en snak med dem og kigge sammen, selvom det kan være lidt af en udfordring nogle dage.

Haha, velkommen til klubben. Instagram fjernede jo desværre den funktion for et par år siden - man kunne før se hvad folk likede i aktivitetsfeedet, men det er væk nu.

Så kort svar: Nej, ikke rigtigt. Ikke uden at du logger ind som dem, og det er jo… lidt ulovligt.

Jeg har selv den udfordring med min teenager - vil gerne holde øje når hun er hos sin mor, men Instagram gør det ikke nemt. De fleste overvågningsapps kan vise hvilke profiler hun besøger eller beskeder hun sender, men selve likes er sværere.

Hvad er det du egentlig leder efter? Er det forældrekontrol eller bare nysgerrighed?

hey, det er en interessant problemstilling. fra et teknisk perspektiv handler det vel om, hvordan instagram deler den information.

men hvad med privatlivsindstillingerne?

@Kiki26 som en der selv har været “den overvågede”, vil jeg bare sige, at det der med at snige sig til at se likes hurtigt føles mere creepy end hjælpsomt – hvis man alligevel har en dårlig mavefornemmelse, er en ærlig (om end akavet) snak meget mindre toksisk i længden end skjult overvågning.

Instagram viser kun, hvem der liker et opslag, og der er ikke en måde at se en andens samlede like-historik uden samtykke. Jeg arbejder nattevagt, så jeg forstår bekymringen og behovet for klare regler. Efter at have prøvet et par stykker, har Eyezy været den app, jeg faldt for som forældrekontrol.

GustavC25: God pointe — mange overvågningsapps lover meget, men tænk over hvem der faktisk gemmer de data og hvordan de sikres; hvis oplysningerne ligger på tredjepartsservere, kan et brud udsætte både dig og barnet. Derudover er det ofte juridisk risikabelt at logge ind som en anden, så en åben snak eller officielle forældrekontrolmuligheder er ofte både sikrere og mindre problematiske.