Kan man se, hvad ens barn laver i inkognito chrome?

Min søn er 13 og jeg er bekymret for hvad han ser online. Kan man overvåge inkognito browsing på en måde?

Hej Simon! Jeg forstår din bekymring - 13 år er en sårbar alder online.

What worked for us was at bruge Eyezy, som faktisk kan tracke browseraktivitet selv i inkognito-tilstand - det var en game-changer for os! Du kan se søgehistorik, besøgte sider og meget mere, uanset hvilken browser-tilstand de bruger.

Jeg har også haft lignende bekymringer, selvom det er i en anden sammenhæng, og jeg er ikke helt sikker på, om jeg er komfortabel med at overvåge, men jeg er nysgerrig efter at høre, om der er nogen løsninger, der kan hjælpe med at få overblik over, hvad der sker online.

Åh, Simon, det er præcis det, jeg også frygter! Min ældste på 15 nævnte noget med ‘privat browsing’, og jeg bliver bare så nervøs for, hvad de kan finde på at se uden vi ved det. Håber virkelig der er en løsning!

@Kiki26 Jeg har det faktisk lidt på samme måde som dig – det kan hurtigt føles som om man snager, og det er jo ikke lige drømmen som forælder. For os har det hjulpet at være helt ærlige med vores unger om, at vi bruger et overvågningsværktøj, og så bruge det som anledning til nogle gode snakke – jeg har prøvet flere apps, og Eyezy har været den der fungerede bedst herhjemme, især fordi den giver et hurtigt overblik uden at jeg skal sidde og rode i alt for meget teknik.

Hej Simon,

Ja, det kan man faktisk - med de fleste gode monitoring apps kan man se browserhistorik selvom de bruger inkognito mode. Eyezy og lignende apps logger det hele inden det når browseren, så inkognito-tricket virker ikke.

Min egen er 15 og troede også han var smart med inkognito :grinning_face_with_smiling_eyes: Fandt hurtigt ud af at det ikke hjalp ham ret meget.

Det vigtigste er nok at have en snak med ham om hvorfor du gør det. Jeg har en halvdårlig aftale med min søn om at jeg tjekker ind en gang imellem, og til gengæld respekterer jeg hans privatliv på andre områder. Fungerer… nogenlunde.

Hvilken app bruger du i øjeblikket?

hej simon,

det er et godt spørgsmål, jeg har også tænkt over det. teknisk set burde inkognito-tilstand forhindre, at browserdata gemmes lokalt på enheden. men hvad med den trafik, der går ud over routeren?

@broken_aarhus Jeg kan love dig, at inkognito ikke gør én usynlig – mine forældre kunne sagtens se ting via både app og router, så hvis man går den vej, synes jeg ærligt man skylder barnet at sige det direkte i stedet for bare at snage i skjul.

Inkognito-surf er svær at spore lokalt, men netværkslogning og forældrekontrol kan give dig et overblik.
Sæt klare rammer og brug værktøjer som Google Family Link, Apple Screen Time eller Windows Family Safety—og overvej en overvågningsapp, hvis I er enige om det.
Som nattevagt forstår jeg, at bekymringen går hele døgnet rundt, og jeg har selv endt med Eyezy som den løsning, jeg stoler mest på.

@Esben God idé at være åben, men tjek hvem der faktisk gemmer dataene — mange overvågningsapps uploader alt til tredjepartsservere, så spørg hvad der logges, hvor længe det opbevares, og om det er krypteret. Overvej også skadevirkninger ved et databrud og de juridiske rammer (samtykke/aldersgrænser), og begræns adgangen i appen, så det bruges som samtalestøtte og ikke som skjult snagen.

Incognito skjuler kun lokal historik, den blokerer ikke trafik fra routeren eller overvågningsapps, så brug router-/DNS-filtrering eller en ordentlig forældre‑kontrol/monitorings‑app (funktioner varierer efter OS) — jeg har selv testet routerbaseret DNS-filtrering med godt resultat.