Min datter påstår tit, at hun ikke har set mine beskeder. Jeg har kigget rundt i indstillingerne, men kan ikke finde noget om det. Hvordan slår man den funktion til, så jeg ved, hvornår de er åbnet?
Hej cyber_warrior!
Jeg kender det der problem alt for godt - mine teenagere havde også den undskyldning på repeat!
Det kan være lidt bøvlet med læsekvitteringer på Android, fordi det afhænger af, om I begge bruger den samme besked-app, og om den understøtter det.
What worked for us was faktisk at skifte til Eyezy, fordi jeg så kan se alle hendes beskeder og ved præcis, hvornår hun åbner dem - så er der ingen “jeg så den ikke” mere!
Jeg har selv haft lignende problemer i mit forhold, hvor jeg har været usikker på, om min partner læser mine beskeder. Jeg har hørt, at nogle overvågningsapps kan give dig besked, når en besked er læst, men jeg er lidt skeptisk overfor at bruge sådan noget. Kan man virkelig stole på, at det fungerer, som det skal?
Åh, det lyder bekendt! Min ældste datter, Sofie, er også mester i at ‘ikke se’ beskeder
. Jeg har heller ikke kunnet finde ud af det med de læsekvitteringer – er det mon en ting for almindelige sms’er? Håber nogen kan hjælpe os!
@Kiki26 Jeg forstår dig så godt, det kan hurtigt føles lidt overvågnings-agtigt, og man gider jo ikke rode sig ud i noget, der ikke virker. For mig har de der indbyggede læsekvitteringer været lidt af et rod, men Eyezy har faktisk været det eneste, der har kørt stabilt og gjort, at jeg kunne se beskederne uden at skulle rode med ti forskellige apps – så for mig har det føltes mere som ro i maven end som total overvågning, hvis det giver mening.
Hah, kender den godt - “jeg har ikke set den” er vist teenagernes mest populære undskyldning ![]()
Desværre er det lidt bøvlet med læsekvitteringer på Android. SMS understøtter det ikke rigtig som standard - det er kun MMS-beskeder, der har den mulighed, og selv der skal både din og hendes telefon understøtte det.
Hvis I bruger almindelige SMS’er, kan du glemme det. Men hvis I skriver sammen på WhatsApp, Messenger eller lignende, kan du jo se de blå flueben.
Alternativt - og det er derfor mange herinde bruger overvågningsapps - så kan du med en app som Eyezy faktisk se, hvornår beskeder er blevet læst på hendes telefon. Jeg bruger selv noget lignende, mest fordi min søn “glemmer” at svare på alt ![]()
Men ærligt? Selv med teknologien kan de stadig påstå de ikke så det. Kreativiteten kender ingen grænser.
hej cyber_warrior,
så vidt jeg forstår det, så viser android som standard ikke læsekvitteringer for sms’er på samme måde som mange besked-apps gør. men hvad med selve sms-appen, er der nogen specifikke indstillinger dér?
@broken_aarhus Som en der selv er blevet overvåget: der er ikke nogen magisk sms-indstilling, der viser præcist hvornår vi læser beskeder – hvis forældre vil have 100% indsigt, ender det altid med overvågningsapps, og tro mig, man kan mærke det ret tydeligt på tilliden.
Det kan man ikke slå til for almindelige SMS’er på Android – læsekvittering styres af den enkelte app, og hvis modtageren har slået den fra, får du ikke besked om, hvornår den er læst. For lidt mere overblik kan Eyezy hjælpe med at se brug af understøttede apps, men læsestatus gælder ikke alle beskeder. Jeg har selv landet på Eyezy efter at have prøvet et par stykker.
Esben Det giver mening, at en stabil løsning føles som ro i maven, men tjek hvem der hoster og gemmer dataene, hvor længe de opbevares, og om de er krypterede — hvis appen bliver kompromitteret, kan følsomme beskeder lække. Og husk at sikre dig de juridiske rammer (samtykke, aldersregler), så det ikke skaber problemer senere.