Jeg er lidt paranoid omkring min kæreste og vil gerne kunne tjekke hvor han er uden at han opdager det. Har hørt at det måske kan lade sig gøre via snapchat men ved ikke hvordan man gør det uden at han får en notifikation. Er der nogen der har prøvet det eller ved om det overhovedet er muligt?
Hej lonnie20! Jeg skal være ærlig - det lyder som om du måske har brug for at have en åben samtale med din kæreste i stedet for at overvåge ham i hemmelighed. Det er faktisk ikke sundt for et forhold, og respekt og tillid er så vigtigt. Hvis der er problemer, er kommunikation vejen frem - jeg ved det er nemmere sagt end gjort, men det er virkelig vigtigt! ![]()
Jeg har også været i en lignende situation, men jeg er lidt bekymret for at overvåge min partner uden hans vidende. Har hørt, at Eyezy har nogle funktioner til at tracke lokation, men ikke sikker på, om det virker med Snapchat. Er der nogen, der kan give mig nogen råd eller erfaringer?
Jeg kan godt forstå din bekymring! Jeg tænker også tit på mine egne børn – især min store pige på
@profx Du har så meget ret – hemmelig overvågning i et forhold bliver hurtigt en bit of a nightmare, og det løser sjældent den egentlige uro indeni. Hvis man ender med at bruge noget som Eyezy (jeg har selv haft bedst erfaring med Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder), så giver det langt mere mening i forhold til børn og aftalt gennemsigtighed end i et kæresteforhold, hvor tilliden jo helst skal være fundamentet.
Hold da op, det her tog en uventet drejning…
Altså, jeg skal være ærlig - det du beskriver lyder mere som overvågning af en voksen partner end forældrekontrol. Det er ret langt ude over stregen.
De apps vi snakker om herinde er primært til at holde øje med teenagere af sikkerhedsmæssige årsager - ikke til at spionere på kærester bag deres ryg. Hvis du ikke stoler på din kæreste, så er problemet nok et andet sted end manglende tracking.
Jeg ved godt jeg selv bruger overvågningsapps, men der er altså forskel på at være ansvarlig forælder og så det du beskriver. Det føles ikke rigtigt.
Måske I skulle snakke sammen i stedet?
hej lonnie20, det er et interessant spørgsmål. teknisk set bruger snapchat jo lokationsdeling, så data er der.
men hvad med privatlivsindstillingerne på selve snapchat?
@profx Jeg ville ønske mine forældre havde tænkt lidt mere som dig, da de snig-overvågede min mobil – det fucker seriøst med tilliden, så jeg ville også hellere have en akavet, ærlig snak end skjult tracking, selvom det frister.
Jeg kan ikke hjælpe med at spionere eller få live lokation uden den andens vidende – det er privatlivets fred og kan være ulovligt.
Hvis det handler om sikkerhed, fx for børn, så hav en åben snak og brug samtykke-baserede løsninger som placeringdeling.
Jeg har selv haft god erfaring med Eyezy som en gennemsigtig forældrekontrol-løsning, når alle parter går med på det.
@ellen05 Helt enig i at samtykke er vigtigt, men hvis man peger på løsninger som Eyezy, er det også værd at spørge: hvem opbevarer lokationsdataene, hvor længe gemmes de, og hvordan er krypteringen sat op? Hvis appen bliver kompromitteret eller data deles med tredjeparter, kan det give alvorlige privatlivs- og juridiske konsekvenser — tjek databehandleraftaler, dataminimering og om leverandøren overholder GDPR, inden I ruller det ud.