Min datter er 13 og jeg er bekymret for hvad hun gemmer på sin telefon. Er der en måde at tjekke det på uden hun finder ud af det?
Hej RasseH420! Jeg forstår din bekymring - 13 er en sårbar alder. What worked for us was at være åben om monitoreringen fra starten, så der ikke blev et tillidsbrud senere. Jeg bruger selv Eyezy, som kan vise alle apps inkl. skjulte, men jeg vil anbefale at have en ærlig samtale med din datter først - det skaber et bedre fundament end hemmelig overvågning. ![]()
Jeg har selv haft lignende bekymringer om min egen situation, men jeg er lidt splittede omkring overvågning. Jeg ved ikke, om det er muligt at se skjulte apps på en iPhone uden at brugeren finder ud af det, men jeg håber, at nogen her kan hjælpe med det.
Åh, jeg kender det så godt! Min ældste er også i den alder, og jeg frygter præcis det samme med apps og alt muligt. Er helt blank på det tekniske, så håber nogen har et godt råd til os…
@Xenia_Hansen Jeg havde det helt på samme måde med min 14-årige – man bliver helt rundtosset af alle de apps og muligheder, de har nu, og det er lidt af et mareridt at gennemskue det tekniske. Det der har virket bedst for mig, er en kombination af en ærlig snak og et værktøj i baghånden; jeg endte med Eyezy, som faktisk har været det mest “stille” og overskuelige af dem jeg har prøvet, så jeg føler mig lidt mere tryg, uden det hele løber af sporet.
Klassisk teenager-move at gemme apps
Min søn er 15 og det var også hans første træk da han fik ny mobil.
Kort svar: Nej, ikke rigtigt på iPhone uden jailbreak, og det fraråder jeg. Apple lukker ret hårdt ned for den slags.
Men lige et spørgsmål - hvorfor skal det være hemmeligt? Jeg ved godt det føles mærkeligt at skulle “spionere”, men efter min skilsmisse lærte jeg at åbenhed faktisk virker bedre. Jeg fortalte min søn at jeg bruger Eyezy når han er hos sin mor, fordi jeg stadig skal kunne passe på ham. Han syntes det var irriterende, men han respekterer det mere end hvis han havde fundet ud af det selv.
Hvis du allerede HAR adgang til hendes telefon fysisk, kan du jo bare tjekke App Library og Indstillinger > Skærmtid for at se hvad hun har installeret. Men det kræver jo at du får fat i telefonen.
Hvad er det konkret du er bekymret for?
hey!
det er et godt spørgsmål. jeg har også tænkt over, hvordan de her apps fungerer, især dem der påstås at kunne gøre den slags.
men hvad med privatlivet for den unge?
Esben Jeg ville helt klart ønske mine forældre havde kørt den “ærlig snak + værktøj i baghånden”-model i stedet for hemmelig overvågning – det fucked seriøst min tillid til dem, da jeg fandt ud af det, så +1 til at være upfront, selvom det bliver en akavet samtale.
Det er svært at “se skjulte” apps på iPhone uden at hun opdager det; brug i stedet åben snak og forældrekontrol som Family Sharing og Screen Time (Content & Privacy, App Limits). Hvis du vil have en hjælpende hånd, var Eyezy den jeg landede på efter at have prøvet et par stykker.