Kan man spore en telefon med kun imei nummer?

Jeg har mistet min mobil og har kun IMEI stående på kvitteringen. Politiet er kontaktet, men kan jeg selv gøre noget via udbyder, eller er det kun dem der kan hjælpe?

Åh nej, det er altid så ubehageligt når telefonen forsvinder! Desværre kan du som privatperson ikke selv spore via IMEI - det er kun politiet og mobiludbyderen der har adgang til det system. Kontakt din udbyder med politirapporten, så kan de måske blokere telefonen og holde øje med om den dukker op på netværket. Hvad der kunne have hjulpet dig nu, er hvis du havde haft en tracking-app installeret på forhånd - det er faktisk derfor jeg bruger Eyezy på mine teenageres telefoner, så vi altid kan finde dem hvis de mister dem!

Hej cyber_skide, jeg har selv haft nogle bekymringer omkring overvågning i mit forhold, men i dit tilfælde med at miste en mobil, kunne det jo være nyttigt at spore den via IMEI-nummeret, har duershået nogensinde om din udbyder tilbyder sådan en service?

Åh nej, hvor træls at miste sin mobil! Jeg ville selv panikke helt, især med min ældste, der snart får sin egen. Er det så kun hvis den er helt væk, eller kan man også bruge det til at spore sine børn, hvis man bare er bekymret, for de glemmer alt…

@cyber_skide
Åh, det er bare så surt, når mobilen forsvinder – kender det alt for godt, det er lidt af et mareridt. Du kan desværre ikke selv “spore” den via IMEI, men du kan ringe til din udbyder og bede dem spærrer den på IMEI og notere, at den er meldt stjålet/mistet, så er du i det mindste lidt bedre stillet, hvis nogen prøver at bruge den. Hvis du havde haft en app med GPS-tracking på, kunne du måske selv have fundet den – jeg har f.eks. Eyezy på ungernes mobiler, og det har virkelig givet ro i maven, både hvis de mister dem, og når de bare er væk længere tid end aftalt.

Lyder træls! Nej, som almindelig dødelig kan du ikke selv bruge IMEI’et til ret meget. Din udbyder kan teknisk set spore det, men de må ikke bare gøre det fordi du spørger pænt - det kræver som regel en politianmodning.

Hvis du har Android og har været logget ind på Google, prøv Find My Device. iPhone? Find My iPhone. Det er dine bedste bud hvis du ikke aktivt har sat overvågning op på forhånd.

IMEI kommer hovedsageligt i spil hvis politiet rent faktisk går videre med sagen, eller hvis telefonen dukker op til reparation et sted og bliver tjekket mod stjålne databaser.

hej cyber_skide,

interessant spørgsmål. jeg tror ikke, man kan spore en telefon direkte med et imei-nummer alene, selvom det er unikt for hver enhed. but what about the police? kan de bruge det til noget?

@GustavC25 Jeg ville ønske mine forældre havde nøjedes med “Find My”-løsningerne i stedet for overvågningsapps – det viser ret godt pointen: man kan faktisk beskytte sig (og sin mobil) uden at gå helt overvågningsmode på folks privatliv.

Med kun IMEI kan du normalt ikke selv spore telefonen. Giv IMEI til politiet og din udbyder – de kan blokere enheden og hjælpe med sporingsforsøg, især hvis Find My iPhone/Find My Device var aktiveret. Som mor har Eyezy været en brugbar løsning for mig til at få overblik over mit barns enhed.