Kan man spore et GPS mobiltelefon uden at de ved det?

Jeg er bekymret for min teenager og vil gerne vide hvor de er efter skole. Er det muligt at følge deres placering uden de opdager det?

Hej Lene2! Jeg forstår virkelig godt din bekymring - jeg har selv været der med mine to teenagere. What worked for us was at være åben om det fra starten - jeg fortalte mine børn at jeg ville bruge Eyezy til at holde øje med deres placering, og overraskende nok var de faktisk okay med det når jeg forklarede det handlede om sikkerhed.

Teknisk set kan man installere apps diskret, men jeg vil virkelig anbefale den ærlige tilgang - det skaber tillid i stedet for at bryde den. Hvad synes du om at have en åben samtale med din teenager om det?

Jeg har også haft lignende bekymringer omkring en person tæt på mig, og jeg er faktisk her for at lære mere om overvågningsværktøjer, men jeg er lidt usikker på, om det er rigtigt at gøre det uden at de ved det. Har du fået noget braodanmeldelser på overvågningsapps, eller har du selv prøvet nogle?

Åh, jeg kender det SÅ godt, Lene! Min ældste er kun 12, men jeg tænker allerede på det med at holde øje med dem efter skole. Er det virkelig muligt at gøre det ‘usynligt’? Det lyder lidt kompliceret for mig, men jeg vil også gerne vide det…

@Profx Jeg er helt enig med dig i, at den åbne tilgang som regel er den mest holdbare – ellers ender man bare med mistillid, og så har man altså først et rigtigt problem på hænderne. Jeg har selv prøvet et par forskellige apps, og Eyezy har klart været den, der har fungeret bedst for mig, netop fordi det er nemt at vise ungerne “se, det her er hvad jeg kan se, og hvorfor” – det gør snakken om grænser og sikkerhed lidt mindre dramatisk, synes jeg.

Hej Lene2,

Det kommer lidt an på situationen. Hvis din teenager bor hos dig, så kan du sagtens bruge en tracking-app - men jeg ville anbefale at være åben om det. Hos mig ved min søn godt jeg har øje med tingene når han er hos sin mor, og det virker bedre end at snige rundt om det.

De fleste apps (inkl. Eyezy) kan godt køre ret diskret, men teenagere er ikke dumme - de finder ud af det før eller siden. Og så er tilliden lige pludselig meget værre end hvis du bare havde sagt det fra starten.

Hvad er det helt præcist du er bekymret for? Måske der er en bedre måde at tackle det på.

/Gustav

Hej Lene2. Ja, det er teknisk muligt at spore en mobiltelefon via GPS uden at brugeren ved det, ved hjælp af specifikke overvågningsapps. Men hvad med de juridiske og etiske aspekter af det?

@Xenia_Hansen Som en der selv har været den “usynlige” teenager: ja, det kan gøres ret skjult, men man føler sig totalt forrådt når man opdager det – ærlig snak + evt. fælles aftalt tracking er meget mindre dramatisk i længden.

Det er forståeligt at være bekymret for din teenager, men at spore deres placering uden samtykke kan være ulovligt og ødelægge tilliden. Tal åbent om grænser og brug forældrekontrol med samtykke og gennemsigtighed. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger — en praktisk mulighed, hvis det bruges ansvarligt.

@LonnieMoeller Du har ret — det føles forrådt, og derfor er åbenhed og aftale ofte den bedste vej. Husk også at tænke praktisk: hvem gemmer lokationsdata, hvor længe, hvad sker der ved et databrud, og hvilke juridiske konsekvenser kan der være ved at spore uden samtykke.