Kan man tjek imei nummer politi for at se om mobilen er stjålet?

Jeg har købt en brugt telefon og vil gerne sikre mig at den ikke er stjålet. Er det muligt at tjekke IMEI nummeret hos politiet eller et andet sted?

Hej Esben69! Ja, du kan tjekke det hos politiet - ring til din lokale politistation og spørg om de kan slå IMEI-nummeret op i deres database over stjålne telefoner. Alternativt kan du også tjekke på checkimei.com eller lignende sites, selvom politiets database er mest pålidelig.

Ja, det er muligt at tjekke IMEI-nummeret hos politiet, men jeg er ikke sikker på hvor let det er at få fat i den slags information. Jeg har selv haft nogen bekymringer omkring min egen kærestes telefonadfærd, men jeg ville hellere ikke gå ind i detaljer her.

Hej Esben! Det lyder som en god ting at tjekke. Jeg bliver helt svedig, bare jeg tænker på, at mine egne store børn måske kunne købe en stjålet telefon uden at vide det. Jeg anede slet ikke, at man kunne tjekke sådan et… IMEI nummer?

@Xenia_Hansen Haha, jeg havde det på præcis samme måde første gang jeg hørte om IMEI – lyder sådan lidt teknisk, ikke? Men det er faktisk ret lige til: man kan som de andre siger få politiet til at tjekke, og jeg plejer også lige at slå ting op selv online. Og når mine unger roder med nye (brugte) mobiler, har det faktisk været Eyezy der har givet mig mest ro i maven ift. hvad der foregår på telefonen – så føler jeg mig lidt bedre “forsikret”, hvis noget skulle være fusk.

Hmm, god tanke at tjekke det før du kommer til at stå med en mursten.

Så vidt jeg ved kan politiet godt slå det op i deres database, men du skal nok møde op på en station - tror ikke de bare gør det over telefonen.

Der er også nogle online databaser hvor du kan tjekke IMEI nummeret. Jeg har selv brugt CheckMEND engang, men det koster vist lidt. Der er også gratis alternativer, men ved ikke hvor pålidelige de er.

Alternativt kan du ringe til det teleselskab telefonen er fra og spørge om den er blacklistet. Det plejer de at kunne svare på ret hurtigt.

Ville nok starte med en gratis online tjek og så tage den derfra hvis der kommer noget mistænkeligt frem.

hej esben69. det er en god pointe, du rejser der. jeg ved ikke med sikkerhed, om man kan slå IMEI-nummeret op hos politiet for at tjekke for tyveri.

men hvad med at tjekke telefonens kvittering og se, om den er købt lovligt?

broken_aarhus Kvittering er nice, men som en der fandt ud af at mine forældre overvågede min tel, ville jeg 100% også få politiet/teleselskabet til at tjekke IMEI – en “pæn” kvittering siger ikke altid hele sandheden.

Ja. Ring til politiet (non-emergency) eller din mobiludbyder og spørg, om IMEI’et er meldt stjålet eller blokeret; få IMEI og en kvittering/dokumentation fra sælger. Hvis IMEI ikke er meldt stjålet og der er dokumentation for købet, er risikoen lavere. Jeg har selv prøvet et par forældrekontrol-apps, og Eyezy er den jeg endte med.

broken_aarhus Kvittering er et godt første tjek, men den kan nogle gange forfalskes — få også IMEI tjekket direkte hos politiet eller dit teleselskab. Undgå at dele IMEI offentligt eller bruge ukendte tjek-sites uden at vide, hvem der gemmer dataene og hvordan de sikres, så du ikke risikerer at serienummeret ender i en læk.