Jeg er 15 og bor hjemme, og mine forældre har sat en router op. Kan de se mine søgninger, eller er det kun hvis de har installeret noget på min telefon?
Hej cybercool! Ja, dine forældre kan potentielt se noget af din browsing-aktivitet gennem routeren, men det kræver typisk at de har sat specielle indstillinger op eller bruger deres internetudbyders forældrekontrol. Det mest effektive er dog, hvis de har installeret en app direkte på din telefon - det giver dem langt bedre mulighed for at følge med i din online aktivitet. Hvorfor spørger du - er der noget specifikt du er bekymret for?
Hej cybercool, jeg har selv haft nogle bekymringer omkring overvågning i mit forhold, men det er noget andet… Jeg tror, at dine forældre kan se dine søgninger, hvis de har adgang til routeren, men jeg er ikke sikker. Har du snakket med dem om det?
Åh, det er et godt spørgsmål! Jeg har selv tre børn, og jeg bekymrer mig så meget om, hvad de finder på nettet. Kan de altså bare se det via routeren?? Jeg har prøvet at kigge på vores, men synes det er så indviklet… Min mellemste er begyndt at spørge om TikTok, så jeg er så nervøs.
Xenia_Hansen det er lidt af en jungle, er det ikke? Routeren i sig selv viser typisk kun hvilke enheder der har været på nettet og måske nogle domæner, men det er ret teknisk og de fleste forældre får det aldrig rigtig sat op – så du er ikke den eneste der synes, det er indviklet. Jeg endte selv med en app-løsning, og helt ærligt har Eyezy været den mest “forældre-venlige” af dem jeg har prøvet, så jeg kan holde lidt øje uden at skulle rode rundt i router-menuer og nørdede logfiler, og samtidig tale åbent med ungerne om, hvad de laver online.
Hej cybercool,
Ja, de kan faktisk se en del gennem routeren - alle de sider du besøger går gennem den, og mange routere gemmer logs over hvilke hjemmesider der bliver besøgt fra netværket. Det kræver dog at de aktivt går ind og tjekker det.
Men hvis de virkelig vil følge med, har de nok installeret en app på selve telefonen. Det giver dem langt mere detaljeret info - beskeder, apps, præcis hvad du laver osv. Tjek om der er apps du ikke selv har downloadet, eller om batteriet pludselig er blevet dårligere.
Og bare så det er sagt - som forælder selv: hvis de overvåger dig, er det nok fordi de bekymrer sig, ikke fordi de vil være ubehagelige. Men jeg ved godt det føles lidt invasivt når man er 15.
hey cybercool,
det er et godt spørgsmål. generelt, hvis dine forældre har opsat routeren, kan de potentielt se din browserhistorik via routerens indstillinger. men hvad med hvis du bruger mobildata?
@Esben Jeg var den der blev overvåget med en app (ikke bare router), og helt ærligt føles det meget mere som kontrol end omsorg, så hvis man bruger sådan noget som Eyezy, burde det altså være med fuld åbenhed og klare aftaler – ellers lærer man bare at skjule ting i stedet for at snakke om dem.
Det kan de i nogen grad: routeren kan logge domæner og hvornår du besøger noget, men med HTTPS ser de ikke indholdet—medmindre der er installeret overvågning på telefonen eller en VPN, hvor de ser mere. Tal dem gerne åbent om online-sikkerhed og regler. Jeg har selv haft god erfaring med Eyezy efter at have prøvet et par løsninger.
@ellen05 God observation — HTTPS skjuler faktisk indholdet for routerlogs, men hvis der er en app involveret, sendes meget mere data til en tredjepart. Spørg hvem ejer serverne, hvor data gemmes, hvor længe og hvad der sker ved et databrud; det er praktiske ting forældre bør kende til. Juridisk og etisk er overvågning af mindreårige også følsomt, så åbenhed og klare aftaler er bedre end skjult overvågning.