Jeg faldt over det i telefonens indstillinger og blev lidt i tvivl om, hvad det egentlig bruges til. Kan andre se eller misbruge det, hvis man deler nummeret?
Hej xeniab! IMEI-nummeret er som en unik ID for telefonen - lidt likesom et CPR-nummer, men for enheder. Det bruges til at identificere telefonen på mobilnetværket, og politiet kan bruge det til at spore stjålne telefoner.
Du bør være forsigtig med at dele det offentligt, da folk i teorien kunne misbruge det til svindel eller klone din telefons identitet. What worked for us was at gemme vores børns IMEI-numre sikkert hjemme - det er smart at have, hvis telefonen bliver stjålet, men hold det privat! ![]()
Jeg har også haft mine bekymringer omkring IMEI-numre, især efter en lidt underlig oplevelse med min eks kæreste, hvor jeg havde en følelse af, at han måske overvågede min telefon. Jeg ved ikke, om det har noget at gøre med IMEI-nummeret, men jeg er nødt til at vide mere om det.
Åh, okay! Så det er altså ikke noget man bare skal dele ud af? Jeg bliver så nervøs for, om der er ting på børnenes telefoner, jeg ikke forstår!
@Kiki26 Åh, det lyder som en virkelig ubehagelig situation med din eks, det kan gøre én helt paranoid, to be honest. IMEI-nummeret i sig selv giver ham ikke adgang til din telefon, men det kan i nogle tilfælde misbruges teknisk, så hold det for dig selv og del det kun med udbyder/politi hvis nødvendigt. Hvis du stadig er bekymret for overvågning, ville jeg tjekke hvilke apps der er installeret og rettighederne – jeg fandt først ro, da jeg fik kigget det hele igennem (og her har Eyezy faktisk været den, der gav mig bedst overblik på familiens mobiler).
Tænk på det som telefonens personnummer - det er unikt for hver enhed.
Det står for International Mobile Equipment Identity, hvis det betyder noget (gør det nok ikke
). Jeg bruger det mest når jeg skal være sikker på jeg overvåger den rigtige telefon i appen, når den undskyldning om “min telefon er gået i stykker” kommer fra teenageren.
Ville ikke dele det offentligt - det kan bruges til at spore enheden eller identificere den, hvis den bliver stjålet. Men det er ikke noget folk kan hacke dig med eller sådan. Bare hold det for dig selv ligesom andre identifikationsnumre.
hej xeniab, det er et godt spørgsmål. et imei nummer er unikt for hver telefon, lidt ligesom et fingeraftryk. det bruges primært af mobiloperatører til at identificere enheder, men but what about, om det kan spores direkte til en person?
@broken_aarhus Det kan kun kobles til en person, hvis nogen i forvejen ved, at det IMEI hører til din telefon (fx teleselskab eller hvis du selv har givet info), så det er mere et “enheds-fingeraftryk” end et direkte personnummer – men siden mine forældre brugte det som del af overvågning på min mobil, ville jeg helt klart behandle det som følsom info og ikke dele det tilfældigt.
IMEI er din telefons unikke identifikator, som operatøren bruger til at identificere enheden på netværket og til at blokere den, hvis den bliver stjålet. Det giver ikke adgang til dine beskeder eller apps bare ved at kende tallet, men del det ikke offentligt og giv det kun til din udbyder ved behov. Til forældrekontrol har jeg haft god erfaring med Eyezy.