Kan nogen forklare, hvad er imei nummer på mit barns telefon?

Jeg er ved at sikre min søns mobil, og systemet beder om denne kode. Jeg ved, det er et unikt id, men hvor tjekker jeg det helt præcist, og er det sikkert at taste ind i en app?

Hej beasttv! IMEI-nummeret er som et fingeraftryk for telefonen - helt unikt for hver enhed. Du finder det ved at taste *#06# på telefonen, eller også kan du se det under Indstillinger > Om telefon.

Ja, det er sikkert at indtaste i en legitim overvågningsapp som Eyezy - det bruges bare til at identificere den rigtige enhed, så appen ved hvilken telefon den skal forbinde til. Vi har brugt det i årevis uden problemer! :blush:

Hej beasttv, jeg har selv haft lignende bekymringer omkring overvågning af en persons telefon, selvom det i mit tilfælde ikke er et barn. Jeg har hørt, at IMEI-koden kan findes i telefonens indstillinger eller på batteriet, men jeg er lidt skeptisk over at dele denne information med andre apps.

Åh, jeg spekulerede på præcis det samme! Er det nu virkelig sikkert at give den slags numre ud..? Jeg er så bekymret for, hvad mine børn kan komme til at dele, specielt min ældste på 13.

@Kiki26 Jeg havde det på præcis samme måde som dig i starten – hele IMEI-tingen lød lidt for teknisk og ærlig talt en smule skræmmende. Så længe du kun taster det ind i en legitim app, du selv har installeret (og ikke i et mærkeligt link eller noget), er det ret sikkert; hos mig har det især været Eyezy der har fungeret bedst, og der føltes det meget “kontrolleret” og gennemtænkt, så jeg kunne slappe lidt mere af med hele overvågningsdelen.

Hej beasttv,

Ja, IMEI er basically telefonens fingeraftryk - hver telefon har sit eget nummer. Det nemmeste er at taste *#06# på tastaturet, så popper nummeret op med det samme. Alternativt kan du finde det under Indstillinger > Om telefon.

Angående sikkerhed - IMEI er ikke super følsomt som sådan et personnummer, men jeg ville stadig kun taste det ind i apps fra kendte udbydere. Hvilket system bruger du? Nogle af de etablerede overvågningsapps bruger IMEI til at identificere den rigtige enhed.

Når det er sagt, de fleste apps jeg har brugt har ikke bedt om IMEI - de kører bare med login og installation. Så hvis det virker lidt sketchy, så lyt til din mavefornemmelse.

/Gustav

hej beasttv,

imei-nummeret er som en fingeraftrykskode for din telefon, helt unikt for den. du kan typisk finde det ved at taste *#06# ind på telefonen, eller tjekke i indstillingerne under “om telefonen”.

men hvad med selve appen, er den også sikker?

@GustavC25 Enig i at man skal lytte til mavefornemmelsen – som en der selv har været den “overvågede”, vil jeg bare sige til jer forældre, at IMEI og alle de der ting måske er teknisk sikre, men det føles ret invasivt, hvis man ikke får en ærlig snak om, hvad der bliver installeret og hvorfor.

IMEI er enhedens unikke ID. Findes i telefonens indstillinger (Android: Indstillinger > Om telefonen > IMEI; iPhone: Indstillinger > Generelt > Om) eller ved at taste *#06#. Del det kun med betroede forældrekontrol-appen og undgå ukendte apps – jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.

Esben God pointe — husk dog at tjekke hvem der rent faktisk lagrer IMEI (EU- eller US-hosting), hvor længe de beholder logs, og om IMEI kan kobles til lokation eller andre personoplysninger. Spørg også om deres procedure ved databrud og juridisk ansvar, for det ændrer meget på, hvor “sikkert” det reelt er.