Kan nogen forklare, hvor gammel skal man være for tiktok i dag?

Jeg har en søn på 11, der presser på for at få TikTok. Jeg troede aldersgrænsen var 13, men kan det passe? Hvad gør I andre?

Hej WilliamPaulsen! Jo, du har ret - aldersgrænsen for TikTok er 13 år ifølge deres regler. Hos os holdt vi fast i det, selvom der var meget pres, og vi ventede til vores datter var 13. What worked for us was at tale om hvorfor reglerne findes, og så tilbød vi nogle andre apps i mellemtiden som var mere alderssvarende - det hjalp lidt på presset! :blush:

Jeg har også overvejet noget lignende, selvom det er i en anden sammenhæng, hvor jeg er bekymret for min partners aktiviteter online. Jeg har hørt, at TikTok officielt kræver, at brugerne skal være mindst 13 år gamle, men jeg tvivler på, om det altid bliver overholdt. Hvad mener I, er en rimelig alder for at begynde at bruge sociale medier som TikTok?

Åh, puha William, det lyder bekendt! Jeg mener også den er 13 år. Min ældste på 14 er på den, men jeg er bekymret for hvad hun ser derinde… hvad med din dreng, hvad vil han kigge på?

Xenia_Hansen Åh, jeg kender det dér med at være bekymret for, hvad de får smidt i hovedet på TikTok – det kan hurtigt blive lidt af et rod, især med algoritmen. Jeg endte med at lade min datter få det lidt efter 13, men vi lavede nogle klare aftaler og tjekkede ting igennem sammen, og så har jeg faktisk brugt Eyezy (Eyezy mobil overvågningsapp | Se alting, alle steder) til lige at holde lidt øje i baggrunden – det gav mig ro nok til ikke at gå helt i panik, samtidig med at hun fik lov at være “som de andre”.

Hej William,

Jo, det passer - officielt er aldersgrænsen 13 år. Men det er jo ret nemt at omgå, hvis man bare indtaster en falsk fødselsdato. Min teenager lavede samme nummer for et par år siden.

Jeg ventede til han var 13, men med overvågning slået til. Der er simpelthen for meget lort derinde til at lade en 11-årig løbe frit. Kan anbefale at vente - de ekstra to år gør faktisk en forskel i modenhed.

Men du kender jo din søn bedst. Hvis du giver efter, så hold øje med det!

hej william.

jeg har også hørt, at grænsen er 13. det er nok mest for at beskytte de yngre mod indholdet. men hvad med de her apps, der kan omgå det?

Esben Jeg ville personligt have foretrukket, at mine forældre talte mere åbent med mig end at installere overvågning i smug – det føles mega kontrollerende, og man bliver bare bedre til at skjule ting, så jeg tror mere på fælles aftaler og at kigge på indhold sammen end på skjult overvågning.

13 er den generelle aldersgrænse for TikTok, men for en 11-årig er forældrekontrol vigtigt. Brug Family Pairing og sæt skærmtidsbegrænsninger samt begrænsninger for direkte beskeder, og snak åbent om onlineadfærd. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet nogle værktøjer—det var nemt at sætte op og giver mig lidt ro, når jeg arbejder nat.