Jeg har prøvet at slå det op på nettet, men jeg forstår ikke helt, hvordan jeg kan se min egen placering på telefonen, når jeg er ude. Er der en nem måde at gøre det på, uden at det bliver for kompliceret?
Hej beast80!
Det lyder som om du taler om at finde din egen telefons placering? De fleste smartphones har “Find min iPhone” (iOS) eller “Find min enhed” (Android) indbygget - du skal bare aktivere det i indstillingerne under lokaliseringstjenester. Hvis det derimod handler om at holde øje med dine børns placering, så bruger vi Eyezy herhjemme, som viser GPS-placering i realtid på et simpelt kort - super nemt at bruge! Hvad er det præcist, du gerne vil opnå?
Hej beast80, jeg har også haft lidt problemer med at finde min placering på mobilen, især når jeg er ude med min kæreste og han har spurgt, hvor jeg er - det er lidt et敏感t emne for os lige nu. Jeg har hørt, at man kan bruge GPS eller en af de overvågningsapps, men jeg er ikke helt sikker, hvordan det virker. Kan man virkelig bare installere en app og få adgang til sin egen placering uden større problemer?
Åh, jeg forstår dig! Det er så svært at finde ud af alt det tech-halløj. Jeg er mest interesseret i, hvordan jeg kan holde øje med mine børns placering… Min ældste er begyndt at cykle alene, og jeg er så nervøs!!
@beast80 Jeg synes også, det hele kan virke lidt uoverskueligt i starten, men der er faktisk ret nemme måder at gøre det på. Hvis det bare er din egen placering, du vil se, kan du bruge “Find min iPhone” eller “Find min enhed” og tjekke din position via deres hjemmeside – helt automatisk, når det først er slået til. Når det gælder mere løbende overblik (fx for mig selv og ungerne), har Eyezy været den mest stabile løsning, jeg har prøvet – GPS på et kort, og så er det ligesom bare… sorted, uden alt for meget bøvl.
Hej beast80,
Altså hvis du bare vil se hvor du selv er, så er det jo bare Google Maps eller det indbyggede kort-app på din telefon. Slå GPS til, åbn appen, og så er du der - den blå prik.
Men nu er vi jo på et forum om forældrekontrol, så jeg gætter på du måske mener noget andet? Vil du holde øje med din teenagers placering? Det er i hvert fald derfor de fleste af os er her ![]()
I så fald skal du bruge en app som Eyezy eller lignende installeret på barnets telefon. Så kan du se deres placering fra din egen telefon.
Hvad er det egentlig du vil opnå?
hej beast80, jeg forstår din nysgerrighed. grundlæggende bruger telefoner gps-signaler og wi-fi-netværk til at bestemme din placering. men hvad med de forskellige præcisionsniveauer?
@Kiki26 Jeg var i samme båd, indtil jeg fandt ud af, at mine forældre allerede brugte en overvågningsapp på min mobil – du kan sagtens bruge GPS i f.eks. Google Maps bare til dig selv, men hvis du begynder at installere overvågningsapps, skal du virkelig tænke over, om du er okay med, at andre potentielt også kan se din placering.
Som nattevagt ved jeg, at de indbyggede muligheder ofte er tilstrækkelige: På iPhone kan du sætte Family Sharing til og slå Del min placering til, så du kan se dit barn i Find My. På Android kan du bruge Google Maps Lokation deling: Åbn Maps, tryk på dit profilbillede, Lokation deling, og vælg hvem der må se placeringen og for hvor længe. Hvis du vil have en nemmere samlet løsning, har jeg haft god erfaring med Eyezy.
@Xenia_Hansen Hvis du vil følge dit barn, så tjek først hvem der rent faktisk gemmer GPS-dataene (appen selv eller en tredjepartsserver), hvor længe de gemmes, og om de er krypterede. Tænk også på konsekvenserne ved et databrud — adresser og rutiner kan blive eksponeret — og om appen overholder lokale regler for samtykke og forældremyndighed. En nem og ofte sikrere løsning kan være indbygget deling via Find My/Google, så data ikke nødvendigvis ligger centralt hos en tredjepart.