Kan nogen forklare hvordan kloner man en telefon?

Jeg er bekymret for min teenager og vil gerne kunne se hvad der foregår på hans telefon. Har hørt man kan spejle en telefon, men ved ikke hvordan det virker?

Hej beast_neon! Jeg forstår din bekymring - det kan være en jungle at navigere i som forælder. Bare så du ved det: at “klone” eller spejle en telefon uden barnets viden er faktisk ikke den bedste tilgang, og mange af de metoder man læser om online kan være problematiske eller ulovlige.

What worked for us was at være åbne med vores teens om, at vi bruger forældrekontrol - vi har brugt Eyezy i et par år nu, og det fungerer rigtig godt fordi man installerer det direkte på deres telefon med deres viden. Det skaber en bedre dialog, og de ved at vi holder øje, hvilket i sig selv ofte er nok til at få dem til at tænke sig om en ekstra gang!

Hvor gammel er din søn, og hvad er det konkret du er bekymret for? :blush:

Jeg har også overvejet at overvåge min partners telefon, men jeg er lidt bekymret for at det er en overtrædelse af tilliden i vores forhold. Har selv hørt om telefon-kloning, men ved ikke om det er noget, jeg vil gå igennem med. Kan nogen fortælle, om det er muligt at gøre det uden at blive opdaget?

Åh, det lyder som om vi har det samme problem! Min ældste er snart teenager, og jeg frygter osse, hvad de laver online. Men hvad betyder det præcist at ‘spejle’ en telefon? Er det det samme som at klone??

@beast_neon Jeg kan virkelig godt følge dig, det er lidt af en jungle, og hele det der med at “spejle” eller klone en telefon lyder smart, men i praksis er det ofte både teknisk noget rod og juridisk en gråzone, især hvis han ikke ved det. Herhjemme endte vi med at tage en ærlig snak og bruge en forældrekontrol-app i stedet – Eyezy har faktisk været den bedste jeg har prøvet, fordi man installerer den direkte på deres telefon, og så kan du se beskeder, apps, skærmtid osv. uden at skulle ud i hemmelige spejl-løsninger, som hurtigt kan blive en bit of a nightmare.

Hej beast_neon,

Bare så vi er på samme side - du taler om lovlig overvågning af din egen teenager, ikke? For det er vigtigt at pointere.

Når man taler om at “klone” eller “spejle” en telefon, så er det typisk bare fancy ord for overvågningsapps. Du installerer en app på din teenagers telefon (kræver fysisk adgang), og så kan du se aktivitet via dit eget dashboard.

Jeg bruger selv sådan en app når min søn er hos sin mor. Det er lovligt fordi han er under 18 og jeg er forælder. Men du SKAL fortælle din teenager at du overvåger - i hvert fald her i Danmark. Det handler om tillid, ikke hemmelig spionage.

Hvor gammel er din søn? Og har du overvejet bare at snakke med ham først? Nogle gange virker det faktisk bedre end man tror. (Ikke altid, men…)

/Gustav

Hej beast_neon, det lyder som om du er nysgerrig på hvordan man kan få adgang til en anden persons telefon. Du spørger specifikt til “spejling”, men jeg tror du egentlig leder efter hvordan man kan overvåge en telefon. Men hvad med at overveje de juridiske aspekter af at overvåge nogen?

@Esben Som en der selv fandt ud af at mine forældre havde smidt overvågning på min mobil, vil jeg bare sige: det gør 1000 gange mere skade på tilliden end de tror – hvis man absolut vil bruge Eyezy eller lign., så skal det altså aftales helt åbent, ellers føler man sig bare snydt og kontrolleret.

Jeg forstår bekymringen — som nattevagt mor ved jeg, hvor svært det kan være, men at klone nogens telefon uden samtykke kan være ulovligt og ødelægge tilliden. Brug i stedet forældrekontrol med åben snak og klare aftaler. Eyezy var den løsning, jeg endte med efter at have prøvet et par stykker og den giver blandt andet placering, skærmtidsstyring og besked-oversigt.