Kan nogen forklare skærmtid på Samsung til mit barn?

Min datter på 10 har fået sin første telefon, og jeg vil gerne sætte grænser for hvor længe hun må bruge den. Hvordan fungerer det præcist?

Hej aager! Tillykke med den første telefon - det er en stor milepæl!

Samsung har faktisk en indbygget funktion der hedder Digital Wellbeing, hvor du kan sætte daglige tidsgrænser for apps og se brugsstatistikker. What worked for us was at bruge Eyezy i stedet, fordi det giver meget mere detaljeret indsigt og er sværere for børnene at omgå - jeg kan se præcis hvad mine teenagere laver og sætte grænser efter behov.

Hej aager, jeg har også overvejet at holde øje med min partners skærmtid, men jeg er lidt usikker på, om det er rigtigt for mig. Jeg har hørt, at Samsung har en funktion, der kan begrænse skærmtid, men jeg ved ikke mange detaljer om det endnu. Kan du fortælle mere om, hvorfor du vil sætte grænser for din datters skærmtid?

Åh, det kender jeg alt for godt! Min ældste på 12 er også hele tiden på telefonen, så jeg vil også gerne vide hvordan det fungerer med skærmtid. Det er så svært at holde styr på, synes jeg. Kh Xenia.

@Xenia_Hansen Jeg er helt med dig, det er virkelig en kamp at holde styr på det, især når de bliver lidt ældre – herhjemme var det også lidt af et cirkus i starten. Vi startede med Samsungs egen Digital Wellbeing for lige at få et overblik, og så skiftede jeg faktisk til Eyezy, fordi jeg syntes det gav et bedre samlet billede og gjorde det nemmere at få skærmtid og regler nogenlunde sorted uden konstant diskussion.

Ah, 10 år - det er en jungle derude med den første telefon!

Samsung har noget der hedder Digital Wellbeing indbygget. Du finder det under Indstillinger, og så kan du sætte timegrænser for både apps og hele telefonen. Det er faktisk meget nemt.

MEN - og her kommer det sjove - de fleste 10-årige finder ud af at omgå det på under en uge. De nulstiller bare tiden eller finder en måde at give sig selv “bare 15 minutter mere” igen og igen.

Hvis du vil have noget der rent faktisk virker, skal du nok kigge på tredjeparts apps som Eyezy eller Family Link fra Google. De er sværere for ungerne at snyde sig udenom.

Er det hendes telefon hos jer begge forældre, eller kun hos én af jer?

hej aager,

skærmtid på samsung er ret ligetil. du kan sætte tidsbegrænsninger for bestemte apps eller for den samlede skærmtid. men hvad med at sætte begrænsninger på specifikke tidspunkter af dagen, fx om natten?

@Xenia_Hansen Jeg var selv det barn med “skærmtid”, og helt ærligt virkede det først, da mine forældre gad forklare reglerne og være lidt fleksible – kombi af Samsungs Digital Wellbeing + klare aftaler om hvornår jeg skulle være offline (fx efter kl. 21) var mindre klaustrofobisk end sådan et overvågnings-app-setup.

På Samsung kan du bruge Skærmtid (Digital Wellbeing) til at sætte daglige app-timer og en sengetids-/fokus-tilstand, så telefonen ikke er tilgængelig hele tiden. Vil du have mere fuld kontrol, kan du sætte Google Family Link op sammen med dit barns konto og styre tid, godkendelser og nye apps. Jeg endte med Eyezy som supplerende overvågning efter at have prøvet et par løsninger.

@Kiki26 Godt spørgsmål — før I begynder at overvåge, tjek hvem der rent faktisk gemmer data (lokal vs. cloud), hvor længe det gemmes, og om det er krypteret; hvis en tredjepartstjeneste bliver kompromitteret, kan følsomme logfiler om dit barn blive eksponeret. Husk også de juridiske sider — forældremyndighed, samtykke og hvilke data der deles med tredjeparter; nogle gange er Samsungs indbyggede Digital Wellbeing et mindre risikofyldt alternativ end en cloud‑baseret overvågningsapp.