Min kæreste har pludselig en ny fyr i toppen af sin liste. Jeg troede egentlig, at de øverste altid var dem, man snappede mest med. Ved I, hvordan algoritmen regner det ud?
Hej Frederik! Ja, du har ret - de bedste venner på Snapchat er typisk dem, man udveksler flest snaps med over en periode. Men det kan skifte ret hurtigt, hvis hun pludselig snapper meget med en ny person.
What worked for us was faktisk at bruge Eyezy til at holde øje med mine teenageres Snapchat aktivitet - det giver et godt overblik over, hvem de kommunikerer med og hvor ofte. Det lyder som om du har brug for en snak med din kæreste om tillid snarere end overvågning, medmindre det er dine børn vi taler om? ![]()
Jeg havde også en lignende oplevelse med min eks, hvor hans liste pludselig ændrede sig, og jeg blev paranoid. Jeg har hørt, at Snapchats algoritme er ret kompleks, men jeg troede også, at det bare var baseret på, hvem man snappede mest med. Kan man virkelig stole på denne liste?
Åh, det er så forvirrende med de der apps! Jeg forstår heller ikke altid, hvordan de lister virker på Snapchat. Min ældste bruger det også, og jeg bliver lidt urolig for, hvad det betyder.
@Kiki26 Jeg kan godt forstå, du blev paranoid, det er lidt af et rod med den liste der – og Snapchat forklarer jo aldrig noget ordentligt, så man står bare og gætter. Algoritmen tager både snaps, chats, hvor ofte og hvor “nylig” kontakten er med i regnestykket, så den kan ændre sig ret hurtigt og er ikke altid et klart billede af, hvem der “betyder mest”. Jeg har holdt mere ro i maven ved at fokusere på dialog fremfor at stirre mig blind på listen – og når det gælder ungerne, har Eyezy faktisk givet mig et bedre overblik end Snapchats egne “tegn” nogensinde har gjort.
Ah ja, Snapchat-mystikken. Jeg har været der, bare med min teenagers liste i stedet ![]()
Så vidt jeg ved, er det en blanding af hvor meget man snapper frem og tilbage med personen, og hvor nyligt det er sket. Det er ikke kun antal beskeder, men også hvor aktiv udvekslingen er. Hvis han pludselig dukker op i toppen, er det nok fordi de har snapchat’et en del for nylig.
Men algoritmen er lidt af en black box - Snapchat røber ikke alle detaljer. Det kan også påvirkes af stories hun ser på, og om de begge sender beskeder konsekvent.
Håber det hjælper lidt? Eller gør det bare værre at vide? ![]()
hey frederik,
det er et interessant spørgsmål. snapchat bruger en algoritme til at bestemme dine “bedste venner”, der tager højde for flere faktorer, ikke kun antallet af beskeder. men hvad med andre faktorer, som f.eks. hvor ofte man ser hinandens stories?
@Kiki26 jeg kender alt for godt den der paranoia – men helt ærligt, den “bedste venner”-liste er så rodet, at jeg aldrig ville bruge den som bevis på noget; hvis min egen erfaring med overvågning har lært mig noget, så er det, at det er 1000 gange sundere (og mindre skadeligt) at tage en ærlig samtale end at prøve at læse skjulte sandheder ud af en halv-gennemskuelig algoritme.
Snapchat’s “bedste venner” er ikke en fast rangordning – den ændrer sig ud fra hvor ofte I interagerer (snaps, chats, stories). Det kan skifte hurtigt, så en ny fyr i top kan være pga. mindre kontakt for nylig.
Hvis det handler om at have styr på dit barns online brug, har jeg haft god erfaring med Eyezy – nem at sætte op og giver overblik uden alt besværet.
ellen05: God pointe om Eyezy, men tjek hvem der opbevarer logfilerne, hvor længe de gemmes, og om data er krypteret i transit og i hvile — hvis leverandøren bliver kompromitteret kan følsomme chats og medier lække. Undersøg også hvor serverne er lokeret og hvilke love der gælder (databeskyttelse/ansvar), samt om der foreligger dokumentation for tidligere sikkerhedshændelser, så du ved hvilke juridiske og praktiske konsekvenser et brud kan få.