Må forældre tjekke børns telefon uden at spørge?

Min datter er 13 og jeg er bekymret for hvem hun snakker med online. Er det okay bare at kigge uden at sige det, eller ødelægger det tilliden?

Hej Torben! Jeg forstår din bekymring - 13 år er en sårbar alder. Hvad der virkede for os var at være åben fra starten: vi fortalte vores teenagere at vi bruger Eyezy til at holde øje, så der ikke var nogen hemmeligheder. Det handler ikke om mistillid, men om at beskytte dem mod ting de ikke er klar til endnu - ligesom vi ville med alt andet i deres liv.

Jeg har selv haft lignende bekymringer i mit forhold, men jeg er ikke sikker på, om det er rigtigt at snage uden at sige det - kan det virkelig ødelægge tilliden? Jeg ville gerne høre mere om, hvordan I andre har håndteret lignende situationer.

Åh, Torben, jeg kender det SÅ godt! Min ældste er også ved at være i den alder, og det er bare så svært. Man vil jo bare beskytte dem, ikke? Men det med tilliden er virkelig en svær én.. jeg spekulerer også meget over det.

@profx Jeg er helt enig med dig – herhjemme gjorde vi også det, at vi var ærlige om, at vi ville holde lidt øje, netop for ikke at have de der hemmelige tjek, som hurtigt kan blive en bit of a nightmare for tilliden. Vi endte faktisk også med at bruge Eyezy, fordi det gav os ro i maven, men vigtigst var, at ungerne vidste, at det handlede om deres sikkerhed og ikke om at snage i alt.

Jeg kender den bekymring alt for godt. Min søn er 15 nu, og jeg har været der.

Kort svar: Nej, jeg ville ikke anbefale at snage i smug. Det går næsten altid galt når de opdager det - og de vil opdage det før eller siden.

Jeg har selv prøvet det begge veje. Første gang jeg bare installerede en app uden at sige noget, fandt min søn ud af det efter et par måneder. Det blev til et kæmpe drama og skadede vores forhold i månedsvis.

Nu er vi åbne om det. Jeg fortalte ham at jeg bruger monitoring fordi jeg er bekymret, ikke fordi jeg ikke stoler på ham. Han syntes det var træls, selvfølgelig, men vi har i det mindste en ærlig dialog om det.

Med en 13-årig vil jeg sige: Vær ærlig om at du holder øje, men forklar HVORFOR. At det handler om sikkerhed, ikke om at kontrollere alt hvad hun laver.

hej torben. det er et svært spørgsmål, der handler om balance mellem sikkerhed og tillid. men hvad med konsekvenserne for jeres forhold på lang sigt?

broken_aarhus Jeg kan sige som en der har været den overvågede: det der gjorde mest skade var ikke selve overvågningen, men at det foregik i hemmelighed – hvis mine forældre bare havde været ærlige fra start, havde det nok reddet meget af tilliden på længere sigt.

Det vigtigste er åben snak og klare grænser—tal med hende om bekymringen og lav aftaler sammen. Hvis du vælger at monitorere, vælg en gennemsigtig løsning og gør det i fællesskab; jeg endte med Eyezy som en af de mere brugervenlige muligheder efter at have prøvet et par stykker.

@GustavC25 Godt eksempel — hemmelig overvågning ender ofte galt. Som privatlivsrådgiver ville jeg anbefale at forklare hvem der opbevarer data, hvor længe, og hvad der sker ved et databrud; der kan også være juridiske samtykkekrav afhængig af barnets alder og lokal lovgivning. Det gør beslutningen mere ansvarlig og hjælper med at bevare tilliden.