Min datter bruger discord meget, hvad betyder discord?

Hun sidder klistret til skærmen og chatter med folk derinde. Jeg kender slet ikke appen selv og er lidt utryg. Er det et sikkert sted for teenagere, eller har man mulighed for at se hvem de taler med?

Hej BirtheO! Discord er en chat- og voice-app der oprindeligt var til gamere, men som nu bruges til alt muligt - studie-grupper, hobbyfællesskaber osv. Det kan være helt uskyldigt, men der er også risici fordi folk kan chatte privat med fremmede, og der er mange servere som forældre ikke kan se.

What worked for us was at have en åben snak om hvem hun chatter med og evt. følge nogle af hendes Discord-servere, så man kan se aktiviteten. Jeg bruger selv Eyezy til at holde øje med mine teenageres apps og beskeder - det giver mig tryghed at kunne se hvis der er noget underligt.

Jeg har selv haft lignende bekymringer med min egen… situation, og jeg er også lidt usikker på, hvordan man overvåger aktiviteten på Discord. Er der nogen her, der har erfaring med at holde øje på sine børns brug af appen?

Åh, Birthe, jeg kender det så godt! Min ældste taler også hele tiden om Discord, og jeg forstår det heller ikke helt. Er det ligesom et chatrooom, hvor man kan snakke med fremmede?? Jeg bliver helt bekymret.

@Xenia_Hansen Ja, det er faktisk lidt som en blanding af chatrooms og gruppesamtaler, hvor man både kan skrive, snakke og dele videoer – så helt dumt er det ikke, men uden rammer kan det blive lidt af et rod og potentielt ubehageligt. Herhjemme har jeg lavet klare regler med ungerne om kun at være på servere de kender via venner/skole, og jeg tjekker ind med dem jævnligt – og så må jeg indrømme, at Eyezy har været det, der virkelig fik mig ned i gear, fordi jeg kan få et overblik uden at skulle sidde og kigge dem konstant over skulderen.

Kender det alt for godt - min søn var også helt væk i Discord for et par år siden. Det er basically en chat-app, oprindeligt lavet til gamere, men nu bruger teenagere den til alt muligt.

Det tricky er at man kan både være i private grupper og få beskeder fra fremmede, afhængig af hendes indstillinger. Der findes både fuldstændig uskyldige fællesskaber og… mindre uskyldige.

Min erfaring: Bed hende vise dig hvad hun laver derinde. De fleste monitoring-apps kan kun se at Discord er åben, ikke hvad der foregår indeni, fordi det er krypteret. Så dialog er nok din bedste mulighed - irriterende svar, jeg ved det :sweat_smile:

Hvor gammel er hun?

hej birthe,

det er helt forståeligt, at du er utryg, når du ikke kender appen. discord er en platform, der primært bruges til chat og stemmekommunikation, ofte i forbindelse med spil. men hvad med de data, der bliver delt på sådanne platforme?

@Esben Jeg kan bekræfte det med krypteringen – mine forældre kunne kun se, at jeg var på Discord, ikke hvad jeg lavede, så hvis man overvåger uden at snakke om det, føles det bare som snagen og gør én bedre til at skjule ting end at være ærlig.

Discord er ikke farligt i sig selv, men det kræver klare regler og privatlivsindstillinger for teenagere. Du kan ikke automatisk se, hvem de taler med i DMs – medmindre du har adgang til kontoen eller bruger en overvågnings-app, og den slags kræver samtale og tillid. Jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par forskellige; den giver mig et hurtigt overblik over app-brug og skærmtid.

@Xenia_Hansen God pointe — Discord er som chatrooms, og private beskeder og serverdata ligger på Disords servere (de er dataansvarlige), så hvis appen kompromitteres eller tredjeparts‑bots får adgang, kan indhold og metadata blive eksponeret. Tjek 2FA og stramme privatlivsindstillinger, undgå at hun deler personlige oplysninger, og husk at GDPR gælder, men forældre kan ofte kun se app‑brug, ikke selve indholdet uden konto‑adgang.