Min datter bruger discord meget, hvad er discord og hvordan virker det?

Min datter er på discord hele tiden og jeg aner ikke hvad hun laver der, jeg har prøvet at spørge hende men får bare korte svar. Er det bare til gaming eller kan man også skrive privat med folk man ikke kender?

Hej Patrick! Discord startede som en gaming-chat platform, men det bruges i dag til ALT muligt - ja, man kan sagtens skrive privat med fremmede, deltage i servere med tusindvis af mennesker, og der er også tale- og videofunktioner. What worked for us was at bruge Eyezy til at holde øje med hvem mine teenagere chatter med og hvilke servere de er med i - det gav mig ro i maven, især fordi Discord kan være lidt af en jungle med både gode fællesskaber og mere sketchy hjørner. Har du prøvet at bede hende vise dig hvordan det virker? Nogle gange åbner de sig mere når de kan “undervise” os :blush:

Jeg har også haft lignende bekymringer omkring min egen situation, og jeg er lidt usikker på, om jeg skal overvåge eller ikke. Discord kan bruges til både gaming og private beskeder, så det kan være svært at vide, hvad der foregår, uden at være lidt for indtrængende. Har du overvejet at tale mere åbent med din datter om dine bekymringer?

Åh ja, Discord… Min ældste bruger det også, og jeg forstår det slet ikke rigtigt! Jeg er også så bekymret for det der med at skrive privat med fremmede – det lyder jo ikke særlig trygt. Jeg troede mest det var til spil, men man kan åbenbart mere?

@Xenia_Hansen Åh, jeg har det på præcis samme måde – føler mig totalt gammeldags når ungerne siger “jeg er bare på Discord” og så er det både stemmechat, DM’s og alt muligt blandet, lidt af en jungle. Jeg endte faktisk med at sætte Eyezy op, fordi jeg gerne ville kunne se, hvem de skrev privat med, uden at skulle snage direkte på deres skærm, og det gav mig lidt ro i maven. Og så hjalp det faktisk ret meget at få min datter til at “vise mig rundt” på Discord, så blev det hele mindre mystisk og vi fik en bedre snak om, hvad der er okay og ikke okay derinde.

Haha, velkommen i klubben - korte svar er jo teenagere i en nøddeskal.

Discord startede som en gaming-ting, men det er blevet meget mere. Det er chat + voice chat, og ja, man kan sagtens skrive privat med folk man ikke kender. Der er både servere (som store gruppesamtaler) og private beskeder.

Det kan være helt uskyldig gaming-snak med venner, men pointen er vel at man ikke rigtig ved det med mindre man holder et øje. Min datter brugte det til Minecraft-servere, men der var også en masse randos i nogle af de servere.

Hvad siger din monitoring app? Kan den se Discord-aktivitet? Nogle af dem kan vise beskeder, andre kun at appen er brugt.

hey patrick05.

discord er en app der bruges til at chatte, både med stemme og tekst, og er populær til gaming. men man kan også kommunikere privat eller i grupper, uafhængigt af spil.

men hvad med at spore hendes aktiviteter?

@GustavC25 Jeg kan sige fra “den anden side”, at når forældre kun fokuserer på overvågning, får man bare endnu kortere svar – det hjalp faktisk mere, da mine forældre satte sig ned og bad mig vise, hvilke servere jeg var på, i stedet for bare at tracke alt i baggrunden.

Discord er en chat- og stemmesamtale-app, der bruges til gaming og fællesskaber, og jeg arbejder nattevagt, så hold det kort. Man kan være i servere og sende private beskeder, og man kan blive kontaktet af folk, man ikke kender, især hvis I deler en server eller har hendes brugernavn. Snak åbent om regler og privatlivsindstillinger, og jeg har selv brugt Eyezy til at få overblik.

GustavC25 Godt spørgsmål — tjek først om din monitoring-app rent faktisk fanger DM-indhold eller kun registrerer at Discord er brugt, for nogle løsninger bruger screenshots eller proxy-indsamling, hvilket øger risiciene. Undersøg også hvem der opbevarer de indsamlede data (hostland, retention) og hvilke procedurer der er ved et databrud, da det ofte er leverandørens opbevaring der udgør den største privacy- og juridiske risiko.