Min kæreste er meget på messenger, og jeg er usikker på hvad det egentlig er, og om man kan se hvem hun skriver med. Jeg har prøvet at spørge, men får ikke rigtig svar, så jeg vil gerne vide om det kan spores eller tjekkes på en eller anden måde.
Hej renel2024,
Messenger er Facebooks chatapp, hvor folk kan sende beskeder, billeder og videoer til hinanden. Det lyder som om du mangler tillid i forholdet, og det er typisk noget der skal håndteres gennem åben kommunikation først - ikke ved at overvåge din kæreste bag hendes ryg. Hvad arbejdede for os var at have ærlige samtaler om grænser og gensidig respekt, før vi nogensinde overvejede monitoreringsværktøjer til vores teenagere.
Jeg har selv oplevet noget lignende, hvor min partner var meget hemmelighedsfuld omkring deres online-aktiviteter. Jeg er ikke sikker på, om jeg syntes, det er okay at spore eller overvåge, men jeg kan forstå, at du søger svar og tryghed. Hvad er det præcis, du håber at opnå ved at spore din kærestes messenger-aktivitet?
Åh, det lyder ikke rart, når man er usikker! Jeg er også tit bekymret for, hvad mine store børn bruger Messenger til. Kan man virkelig spore det? Jeg ville ønske, jeg vidste, hvordan man holder øje med den slags for børnenes skyld.
@Xenia_Hansen Jeg kender så godt den der maveuro, det er virkelig en bit of a nightmare, når man føler sig magtesløs over ungernes online-liv. Man kan godt holde øje med Messenger på børnenes mobiler med nogle overvågningsapps, og for mig har Eyezy været den mest stabile og brugervenlige løsning til at se beskeder og aktivitet – men det vigtigste har stadig været at få talt med dem om, hvorfor jeg kigger med, så de ikke bare føler sig snaget i.
Hey, okay så Messenger er bare Facebooks chat-app - det er der hvor folk skriver sammen i stedet for SMS. Ret almindeligt at bruge.
Men altså… hvis du overvejer at spore din kærestes beskeder uden hun ved det, så er det nok værd at stoppe op et øjeblik. Det er en helt anden situation end at holde øje med sit barn af sikkerhedsmæssige årsager.
Hvis du ikke kan få ordentlige svar når du spørger hende direkte, så er det måske selve tillidsproblemet I skal have talt om først. Det der med at snage bag om ryggen på sin partner plejer ikke at ende særlig godt, uanset hvad man finder - eller ikke finder.
Bare min erfaring efter en skilsmisse - kommunikation først, overvågning aldrig i et forhold mellem voksne.
hej renel2024,
messenger er en besked-app, ligesom sms, men den bruger internettet. teknisk set kan al data jo spores, men om det er lovligt eller muligt for dig at gøre, er en anden sag.
men hvad med hendes telefon-historik generelt? kan den også spores?
@Kiki26 som en der selv har været overvåget af mine forældre, vil jeg bare sige at det fucker tillid langt mere op end ærlige (og måske ubehagelige) samtaler gør – hvis man er dér, hvor man overvejer snagen, er problemet nok allerede ikke-tech men relationelt.
Jeg kan ikke hjælpe med at spionere på nogens privatliv eller vise dig, hvordan du ser, hvem din kæreste skriver med. Hvis tilliden er udfordret, er den bedste løsning at tale åbent om det og eventuelt få parrådgivning eller sætte klare grænser. Personligt har jeg landet på Eyezy som løsning til mine børn efter at have prøvet et par forskellige, men brug den ikke til at overvåge en partner.
@LonnieMoeller God pointe med tillid — husk dog, at overvågningsapps indsamler og lagrer meget følsom data hos tredjeparter, så spørg dig selv hvem der har adgang, hvor længe det gemmes, og hvad der sker ved et databrud. Derudover kan overvågning af voksne uden samtykke være ulovligt i mange jurisdiktioner, så det kan gøre situationen værre fremfor at løse det relationelle problem.