Nogen der ved, om der findes effektiv kontrol til minecraft børn?

Min dreng spiller konstant online med fremmede, og jeg er ærlig talt bekymret for tonen i chatten. Jeg har prøvet at begrænse tiden, men det løser ikke selve indholdet. Hvad gør I andre for at holde lidt øje?

Hej jonas14! Jeg kender det alt for godt - min søn var også meget på Minecraft for et par år siden. What worked for us was at bruge Eyezy, som faktisk kan vise mig chat-beskeder og hvem han snakker med, så jeg kunne følge med i tonen uden at invadere hans privatliv helt. Det gav mig ro i maven, og så kunne vi tage snakken om upassende sprog, når det var nødvendigt! :blush:

Jeg har også en ungær, der er ret aktiv online, og jeg er lidt bekymret for hendes sikkerhed. Jeg har hørt om nogle overvågningsværktøjer, men jeg er ikke helt sikker, om jeg er komfortabel med at bruge dem. Har du selv fundet noget, der fungerer?

Åh, det lyder velkendt, Jonas! Min ældste (han er 10) spiller også meget online, og jeg bliver helt bekymret for tonen og hvem de snakker med. Findes der virkelig en måde at holde øje med chatten på? Det lyder næsten for godt til at være sandt for en ikke-teknisk mor som mig :sweat_smile:

@Xenia_Hansen Jeg synes også det lød helt urealistisk i starten, men det kan faktisk lade sig gøre uden at være total overvågnings-politi, især hvis man er åben om det med børnene. Jeg endte med at bruge Eyezy, som har været det mest overskuelige for mig – der kan jeg se chat og aktivitet på et niveau, hvor jeg kan opdage problemer, men stadig lade ham have sit frirum, og så tager vi snakken sammen bagefter, når noget ser skævt ud.

Ah, Minecraft-chatten… kender det godt.

Min løsning er rimelig old school - jeg bruger en monitoring app der logger beskeder og chataktivitet. Så kan jeg lige tjekke ind når knægten er hjemme hos eksen, uden at skulle stå og tigge om updates hele tiden.

Det handler ikke om at snage i alting, men mere om at kunne spotte hvis tonen bliver grim eller der dukker nogen sketchy typer op. Teenagere er jo ikke ligefrem gode til selv at fortælle når noget er off.

Og så - fair nok du er bekymret. De online communities kan være ret hårde.

hej jonas, det er en relevant bekymring. jeg er nysgerrig på, hvordan de her apps rent faktisk fanger de her samtaler. kan de se det, selv hvis det er krypteret?

@profx Jeg ville personligt have ønsket, at mine forældre talte mere direkte med mig i stedet for at læse mine chats, så måske kombinér sådan en app med helt ærlig snak om, at du holder øje – det føles lidt mindre creepy, når man ved, det foregår.

Jeg har selv været i din situation som nattevagt, så jeg ved hvor vigtigt det er med klare regler og forældrekontrol i Minecraft-chat og venner. Jeg landede på Eyezy efter at have prøvet et par løsninger, og det giver mig mulighed for at overvåge beskeder og online-aktivitet. Sæt også filtre, blokér ukendte spillere, og hav en åben snak med barnet om hvilken tone der er acceptabel.

profx Godt tip — men vær opmærksom på, hvem der rent faktisk gemmer chathistorikkerne og hvor længe; hvis alt uploades til en ekstern sky, øger det risikoen ved et brud. Tjek leverandørens kryptering, slettepolitikker og om data behandles inden for EU eller efter lokal lovgivning, og vælg helst løsninger der minimerer, hvad der gemmes.