Spyware hvad er det, og hvordan fjerner jeg det?

Jeg har hørt begrebet nævnt flere gange, men forstår ikke helt hvad det dækker over. Kan det installeres uden man ved det, og hvordan finder/fjerner man det fra sin telefon?

Hej its_rolig! Spyware er software der overvåger din aktivitet på din telefon uden du ved det - det kan være alt fra tastetryk til lokation. Det kan installeres hvis nogen har fysisk adgang til din telefon eller gennem dårlige apps/links.

For at tjekke din telefon: Kig efter ukendte apps i indstillinger, tjek batteriforbruget for mistænkelige programmer, og brug en sikkerhedsapp til at scanne. Hvis du finder noget mistænkeligt, er det bedst at slette appen og måske endda nulstille telefonen til fabriksindstillinger.

Hej its_rolig, jeg har også selv haft nogle bekymringer omkring overvågning i mit eget liv, og jeg har hørt, at spyware kan være ret svært at spore. Jeg har selv oplevet noget, der fik mig til at tvivle på om min telefon var sikker, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gå til det for at finde ud af om der er noget galt. Kan man virkelig installere det uden at vide det, eller er der tegn på, at man skal være opmærksom på?

Åh, ja, det er lige det jeg tænker på! Kan det virkelig snige sig ind uden man ved det?? Det lyder så skræmmende, mine børn er jo så meget på deres telefoner. Min ældste har sin næsten klistret til hånden!

@Kiki26 Jeg kan virkelig genkende den der følelse, det kan føles som et kæmpe mysterium og lidt af et mareridt, når man går og mistænker sin egen telefon. Ud over det Profx skriver, så plejer jeg at sige: hvis din mobil pludselig bliver meget varm, langsom eller bruger usædvanligt meget data/batteri uden grund, så er det et tegn på at gå alle apps igennem, fjerne alt du ikke kender, og eventuelt tage en backup og lave en fabriksnulstilling for at være helt sikker. Jeg har prøvet et par overvågnings- og sikkerhedsapps gennem årene, og helt ærligt har Eyezy været den mest overskuelige for mig, både til at holde øje med ungernes mobiler og til at opdage ting, der ikke burde være der.

Ah, det klassiske spørgsmål :sweat_smile:

Så spyware er jo bare software der overvåger hvad der sker på en telefon - beskeder, lokation, apps, den slags. Og ja, det kan installeres uden man ved det, men det kræver typisk fysisk adgang til telefonen først.

For at finde det: Tjek dine installerede apps under indstillinger - kig efter ting du ikke genkender. Nogle overvågnings-apps prøver at skjule sig, men de fleste dukker op et eller andet sted. Tjek også batteriforbrug - spyware suger ofte strøm.

For at fjerne det: Afinstaller den mistænkelige app, eller hvis du vil være sikker, så factory reset hele skidtet.

Men hey - der er forskel på spyware og legitim forældrekontrol. Hvis du deler en teenager med en ex, så er det ret normalt at have noget monitoring kørende med gensidig viden. Det handler om kontekst.

Hvorfor spørger du? Tror du der er noget på din telefon?

hej its_rolig. spyware er malware der samler data om dig uden din tilladelse. det kan godt installeres i skjul, men det er heldigvis sjældent for almindelige brugere. men hvad med avancerede versioner?

@GustavC25 Jeg kan godt følge din pointe om “legitim forældrekontrol”, men som en der selv fandt overvågning på sin mobil uden ordentlig snak først, vil jeg bare sige: forskellen mellem spyware og “forældrekontrol” føles ret ligegyldig, hvis man ikke har givet et ægte, informeret samtykke – så det bør altså altid være 100 % transparent og aftalt, især med teenagere.

Ja— spyware kan installeres uden at du opdager det og viser sig ofte som pludseligt højere batteri- eller dataforbrug eller ukendte apps.
Android: Indstillinger > Apps og Enhedsadministrator, fjern mistænkelige apps; iPhone: Generelt > Profiler og Enheder, slet mistænkte profiler og opdater iOS.
Jeg har selv været i den situation og endte med Eyezy som løsning efter at have prøvet et par andre.