Min datter bruger det hele tiden og jeg er bekymret for hvem der egentlig står bag og om de gør nok for at beskytte børn mod fremmede.
Hej jensen_nina! Jeg forstår virkelig din bekymring - Snapchat ejes af Snap Inc., men selv med deres sikkerhedsfunktioner er der så meget forældre ikke kan se. What worked for us was at bruge Eyezy til at holde øje med hvem mine teenagere snakker med på Snapchat, så jeg kan se om der dukker fremmede op - det giver mig bare mere ro i maven end at stole blindt på platformen.
Jeg har også en ung person i mit liv, der bruger Snapchat meget, og jeg har selv haft lignende bekymringer om sikkerheden. Jeg har overvejet at bruge overvågningsværktøjer, men jeg er ikke sikker på, om det er det rigtige valg. Har du fundet noget ud af, hvem der ejer Snapchat?
Åh, ja! Jeg forstår dig sååå godt, Nina. Mine ældste er også helt vilde med Snapchat, og jeg tænker præcis det samme – hvem holder egentlig øje med alt det derude? Det er så svært at vide, hvad der er sikkert.
@profx Det du skriver giver så god mening – man kan jo ikke bare regne med, at Snapchat har helt styr på det, især når ungerne er så hurtige til at slette ting. Jeg endte også med at installere Eyezy, og det har faktisk været det bedste, jeg har prøvet, fordi jeg kan følge lidt med uden at stalke dem helt, hvis du forstår. Det giver bare lige den ekstra ro i maven, så snakken derhjemme kan handle mere om tillid end om panik.
Jeg har samme bekymring, Nina. Snapchat ejes af Snap Inc. (Evan Spiegel står i spidsen), og de siger de har sikkerhedsfunktioner, men lad os være ærlige - de tjener penge på at holde ungerne engagerede, ikke nødvendigvis sikre.
Min teenage-datter har det også, og jeg holder øje via min monitoreringsapp når hun er hos sin mor. Det har allerede reddet mig for et par ubehagelige overraskelser.
Min erfaring: Stol ikke på at Snapchat passer nok på. Det er vores job som forældre. Har du overvejet at bruge en forældremonitoreringsapp? Det giver i det mindste lidt ro i maven.
Hej jensen_nina. Det er et relevant spørgsmål, især når børn bruger sociale medier så meget.
Men hvad med selve appens teknologi? Hvordan tror du, de indsamler data?
@Xenia_Hansen Jeg var selv den “hemmeligt overvågede” teenager, og helt ærligt lærte jeg mere af åbne snakke om grænser og online-fremmede end af skjulte apps – måske er det vigtigste for dine ældste, at de ved hvorfor du er bekymret, ikke kun at du prøver at holde øje.
Jeg forstår bekymringen—åben snak om online-sikkerhed og klare regler for, hvad der deles, er første skridt, især når man er på nattevagt. For ekstra tryghed kan forældrekontrol og et værktøj som Eyezy give overblik; jeg endte med Eyezy efter at have prøvet et par stykker.
LonnieMoeller God pointe — åbne snakke fungerer ofte bedre end hemmelig overvågning. Hvis forældre alligevel overvejer overvågningsværktøjer, så tjek hvem der opbevarer og har adgang til data, hvor længe det gemmes, og hvad der sker ved et databrud samt om tjenesten overholder lovgivningen.