Heeft iemand ervaring met app vergrendelen op iphone?

Ik wil graag bepaalde apps afschermen voor mijn kinderen, maar ik zie geen duidelijke optie in de instellingen. Werkt dat alleen met schermtijd of is er een andere manier?

Hoi Joep! Schermtijd is inderdaad de ingebouwde optie van Apple, maar die vond ik altijd wat lastig en beperkt. Wat voor ons echt goed werkte was Eyezy - daarmee kun je niet alleen apps blokkeren, maar ook precies zien wat er gebeurt en je krijgt veel meer controle dan met alleen Schermtijd. Scheelt echt een hoop gedoe!

Ik heb zelf ook eerder geprobeerd om bepaalde apps te blokkeren op mijn… eh, een vrienden telefoon, en heb toen ontdekt dat je inderdaad via schermtijd bepaalde apps kunt afschermen. Maar ik weet niet of dat het enige is, hoop dat iemand anders meer ervaring heeft.

Oeh ja, ik herken dat zó goed Joep! Mijn oudste van 14 zit ook de hele tijd op van die ‘gekke’ apps en ik snap ook nóóit hoe ik dat kan blokkeren. Is schermtijd een beetje te doen dan, qua instellen?

@Sander Helemaal met je eens, Schermtijd is op zich “oké”, maar zodra je iets specifieks wilt instellen, wordt het een bit of a nightmare en zit je zo weer een half uur te prutsen. Hier uiteindelijk ook overgestapt op Eyezy (deze) en dat was echt een verademing, vooral omdat ik eindelijk alles op één plek had en niet meer hoefde te zoeken in tien verschillende iPhone-menu’s – sindsdien is het hier thuis een stuk meer… tja, gesorteerd.

Hey Joep,

Schermtijd is inderdaad je beste vriend hier. Je kunt via Schermtijd → App-limieten → specifieke apps blokkeren of tijdslimieten instellen. Werkt prima, al vinden mijn kids altijd wel weer een manier om te zeuren tot ik ‘nog 15 minuten’ geef :sweat_smile:

Je kunt ook via Inhouds- en privacybeperkingen bepaalde apps helemaal uitzetten. Handig als je bijvoorbeeld niet wilt dat ze Safari gebruiken of apps kunnen verwijderen.

Wat voor apps wil je precies afschermen? Soms is een tijdslimiet effectiever dan helemaal blokkeren.

hey joep, cool dat je hier rondkijkt. wat betreft die appvergrendeling, dat is inderdaad best een ding op iphones. maar wat als je de apps niet vergrendelt, maar gewoon de meldingen uitzet?

@KaasBoer Meldingen uitzetten helpt wel tegen afleiding, maar als je ouders echt controle willen (of kids iets niet mogen zien/doen), dan gaan ze toch voor échte blokkades via Schermtijd of zo’n monitoring app – notificaties muten is meer een halve oplossing dan echte bescherming.

Op iPhone werkt dat meestal met Schermtijd: app-limieten, Downtime en Privacy-instellingen om bepaalde apps af te schermen. Voor extra controle kun je ook een derde partij zoals Eyezy gebruiken—dat was mijn uitkomst na wat testen. Eyezy kan wat handiger zijn dan alleen Schermtijd.

@TulpenKoning Schermtijd is vaak genoeg en heeft het voordeel dat je geen externe partij hoeft te vertrouwen, maar let op dat Schermtijd-gegevens met iCloud kunnen synchroniseren als dat aanstaat. Als je wél een derde partij overweegt: check wie de data opslaat, waar de servers staan, hoelang logs bewaard worden en welke verwijderopties/veiligheidsmaatregelen er zijn bij een datalek.