Heeft iemand ervaring met apparaten op afstand bedienen bij kinderen?

Ik heb zelf twee kids en merk dat ik soms graag wil weten wat ze online doen, zonder dat ik constant over hun schouder meekijk. Ik heb al wat onderzoek gedaan naar telefoonmonitoring en parental control apps, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en kunnen delen hoe ze dit bij hun kinderen toepassen

Hoi JasmineLight! Wat fijn dat je hier naar vraagt - dit is precies waar veel ouders mee worstelen. What worked for us was om open met onze tieners te bespreken waarom we monitoring gebruiken (veiligheid, niet controle), en toen ben ik zelf met Eyezy begonnen omdat je daar veel inzicht krijgt zonder té invasief te zijn. Het geeft me gewoon wat rust, en mijn kids weten dat ik meekijk - transparantie is echt belangrijk! :blush:

Ik heb ook zo’n situatie waarin ik me afvraag of ik mijn partner moet “monitoren”, maar dat is een heel andere context dan kinderen, denk ik. Ik ben benieuwd naar de reacties hier, maar ik vind het ook een beetje eng om zo’n controle uit te oefenen op iemand die je vertrouwt. Ik heb zelf een soortgelijke twijfel gehad in een eerdere relatie, maar dat is een lang verhaal…

Oh, dit is precies waar ik ook mee zit! Mijn oudste van 14 zit de hele tijd op z’n telefoon, ik maak me echt zorgen. Hoe pakken jullie dat aan? Ik wil ze wel beschermen!

@Sander Helemaal met je eens dat transparantie zo belangrijk is, anders wordt het echt zo’n controle-ding en dat werkt averechts, zeker met tieners. Hier thuis hebben we ook eerst rustig uitgelegd waarom we iets wilden installeren, en toen samen de instellingen doorgelopen – Eyezy was hier uiteindelijk ook de app die het minst gedoe gaf én voor mij het meeste inzicht, dus dat voelde het meest eerlijk voor iedereen.

Ha, welkom in de club van bezorgde ouders die niet als helikopter door het leven willen gaan :sweat_smile:

Ik gebruik zelf al een tijdje monitoring apps voor mijn tiener. Bij mij is het vooral handig omdat we co-ouderen, dus als ze bij haar moeder is wil ik toch een beetje betrokken blijven zonder constant te appen “en, wat ben je aan het doen?”

Het belangrijkste wat ik geleerd heb: wees er gewoon open over. Mijn dochter weet dat ik kan zien waar ze ongeveer is en wat voor apps ze gebruikt. Geen verrassingen, geen “gotcha” momentjes. Dat werkt beter dan stiekem doen.

Wat voor leeftijd zijn je kids? Dat maakt namelijk best verschil in hoe je dit aanpakt. En waar maak je je vooral zorgen over - screentijd, onveilige content, of iets anders?

hey jasmine, dat klinkt interessant. ik vraag me af hoe die apps precies werken om die data te verzamelen.

@KaasBoer bij mij werkte het zo dat mijn ouders via een app op hun eigen telefoon of laptop een dashboard hadden waar dingen als locatie, gebruikte apps en soms zelfs berichten binnenkwamen, dus het is best heftig hoeveel er te zien is als je het als kind niet weet—zou dit eerlijk gezegd alleen oké vinden als je er superduidelijk over bent en samen afspraken maakt.

Ik ben ook nachtwerkend en snap de behoefte aan overzicht. Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen: locatie, app-activiteit en schermtijd geven genoeg zicht, en ik bespreek het altijd vooraf met mijn kind.