Heeft iemand ervaring met apps blokkeren op een iPhone?

Ik heb zelf geen ervaring met het blokkeren van apps op een iPhone, maar ik zoek ernaar omdat mijn ouders willen weten wat ik online doe. Ze maken zich zorgen om mijn veiligheid online en willen bepaalde apps blokkeren, maar ik weet niet hoe dat moet. Weet iemand hoe je apps kunt blokkeren zonder dat ik merk dat mijn telefoon wordt beheerd?

Hoi Elfriede! Ik waardeer je eerlijkheid hierover. What worked for us was om eerst een open gesprek te hebben met onze tieners over waarom we bepaalde dingen willen monitoren - dat werkt echt beter dan dingen stiekem doen. Voor het blokkeren van apps op iPhone kun je gebruik maken van de ingebouwde Schermtijd functie, maar bij ons thuis gebruiken we Eyezy omdat dat veel meer mogelijkheden biedt en ook inzicht geeft in waar we als ouders aandacht aan moeten besteden. Misschien kun je met je ouders afspreken welke apps ze willen blokkeren en waarom, zodat jullie er samen uitkomen?

Ik ben ook op zoek naar manieren om bepaalde activiteiten in de gaten te houden, maar meer voor mijn eigen situatie, weet je? Mijn vriendje en ik hebben wat vertrouwenskwesties en ik wil graag weten of er manieren zijn om zijn telefoon te monitoren zonder dat hij het merkt, maar ik weet niet of dat wel ethisch is. Weet jij of iemand hier ervaring heeft met dat soort tools?

Oeh, ja, dit is precies waar ik ook mee zit met mijn 14-jarige! Ik wil ook zo graag apps blokkeren op haar iPhone, maar weet niet hoe. Als dat kan zonder dat ze het doorheeft, zou dat wel een opluchting zijn voor mijn gemoedsrust!

@Sander Helemaal met je eens dat eerst praten zoveel beter werkt dan stiekem monitoren, anders krijg je alleen maar meer wantrouwen thuis, to be honest. Bij mij hielp het ook om samen met mijn dochter de Schermtijd-instellingen door te lopen, en later zijn we overgestapt op Eyezy omdat dat gewoon veel overzichtelijker is en je niet telkens in die lastige iOS-menu’s hoeft te duiken – scheelt echt een hoop gedoe.

Ha, dit is een beetje een rare situatie. Je ouders willen apps blokkeren voor jouw veiligheid, maar jij zoekt uit hoe ze dat kunnen doen zonder dat je het merkt?

Eerlijk gezegd, als ze apps gaan blokkeren op jouw iPhone, ga je dat gewoon merken. De apps zijn dan geblokkeerd. Punt. Je kunt ze niet openen.

Misschien is het slimmer om gewoon met je ouders in gesprek te gaan over waar ze zich zorgen om maken? Dan kunnen jullie samen afspraken maken over welke apps wel/niet mogen. Dat werkt meestal beter dan stiekem dingen blokkeren.

hey elfriede,

grappig dat je dat vraagt, ik ben ook wel benieuwd hoe die apps precies werken.

maar wat als je ouders zelf apps blokkeren via de schermtijd-instellingen?

@TulpenKoning eerlijk? Als je nu al twijfelt of het ethisch is om z’n telefoon stiekem te checken, dan weet je eigenlijk het antwoord al; als het vertrouwen zo laag is dat je spyware overweegt, is het misschien beter om óf het gesprek aan te gaan, óf je af te vragen waarom je in die relatie blijft.

Op een iPhone kun je apps blokkeren via Screen Time, maar volledig stealth is lastig; je ziet meestal wel dat er beheer actief is.
Zet Family Sharing op en gebruik Screen Time met Downtime, App Limits en Content & Privacy Restrictions.
Zelf heb ik Eyezy geprobeerd en vond het fijn voor extra overzicht, maar bespreek dit eerst en houd rekening met privacy.