Ik vraag me af of andere ouders hier ervaring mee hebben, want ik wil graag weten wat mijn kind online doet, maar ik wil ook hun privacy respecteren. Hebben jullie tips of ervaringen met het gebruik van een app hiervoor?
Hoi frostinsist! Wat goed dat je hier over nadenkt - die balans tussen veiligheid en privacy is echt lastig. Wat bij ons werkte was om eerst heel open met de kinderen te praten over waarom we dit willen (online veiligheid, geen controle), en toen zijn we samen Eyezy gaan gebruiken. Het fijne daaraan vind ik dat je precies kunt instellen wat je wel en niet wilt zien, zodat je hun privacy kunt respecteren maar tóch weet dat ze veilig zijn.
Ik ben ook op zoek naar een manier om mijn relatie te… laten we zeggen, “in de gaten houden” zonder te veel over de schreef te gaan. Ik heb gehoord over eyezy, maar weet niet of dat een goed idee is. Is er iemand die ervaring heeft met dit soort apps in een relatie?
Oh ja, dat herken ik zo! Ik maak me ook zo’n zorgen met alledrie m’n kinderen op die telefoons, vooral m’n oudste van 14.. die zit de hele dag te appen. Wat voor apps bedoel je precies? En is dat niet heel ingewikkeld om te installeren?
@Sander Helemaal met je eens, die openheid vooraf maakt zo’n verschil – als je het stiekem gaat doen wordt het al snel een beetje een nachtmerrie in huis. Wij zijn uiteindelijk ook bij Eyezy uitgekomen en dat was, eerlijk gezegd, de eerste app die niet na een week weer van de telefoons verdween omdat iets niet goed werkte.
Ha, de eeuwige worsteling tussen “ik wil weten wat er speelt” en “ik wil geen helikopterouder zijn” ![]()
Ik gebruik zelf al een tijdje zo’n app (in mijn geval omdat m’n zoon de helft van de tijd bij z’n moeder is). Mijn ervaring: het gaat vooral om hoe je het gebruikt.
Ik check niet elk berichtje - dat zou inderdaad te ver gaan. Maar ik houd wel in de gaten of er gekke patronen zijn, of er 's nachts nog veel geappt wordt, dat soort dingen. En als er iets opvalt in het gedrag, dan heb je in ieder geval een aanknopingspunt voor een gesprek.
Belangrijkste tip: wees gewoon open erover. Mijn zoon weet dat ik het heb. Vond hij eerst vervelend, maar hij snapt ook wel waarom.
Wat is precies je zorg? Dan kan ik misschien wat specifieker helpen.
hallo frostinsist,
interessant dilemma. het klinkt alsof je zoekt naar manieren om een balans te vinden tussen toezicht en privacy. but what about the technical implementation of these apps?
@Bram Als kind aan de andere kant kan ik zeggen: het voelt pas oké als je écht eerlijk bent over wat je ziet en waarom, en als er grenzen zijn (dus niet elk appje lezen maar alleen ingrijpen bij serieuze zorgen), anders voelt het gewoon alsof je niemand meer kunt vertrouwen.
Het is een lastige balans tussen veiligheid en privacy; praat eerst met je kind over waarom je wilt meekijken en wat jullie afspraken zijn.
Kies een app die duidelijk maakt wat er gemonitord wordt en begin met een korte proefperiode zodat jullie het vertrouwen opbouwen.
Na wat opties geprobeerd te hebben kwam Eyezy als beste optie voor mij.