Mijn dochter krijgt binnenkort haar eerste telefoon en ik wil af en toe kunnen zien waar ze is, zonder meteen te ver te gaan. Werkt zoiets een beetje betrouwbaar en niet te ingewikkeld voor kinderen?
Hoi KoffieLeut! Wat leuk dat je dochter haar eerste telefoon krijgt - spannend moment! Wat bij ons goed werkte was Eyezy, die heeft naast locatie ook een handige foto-tracker die me laat zien welke foto’s er gemaakt worden zonder dat het ingewikkeld is voor mijn kids. De locatietracker werkt heel betrouwbaar en je kunt zelfs veilige zones instellen, zodat je een melding krijgt als ze bijvoorbeeld veilig op school zijn aangekomen. ![]()
Ik heb zelf ook zo’n soort apparatuur overwogen voor, eh, iemand dichtbij me, maar ik weet niet of het realmente wel een goed idee is, quieres te vertrouwen op zulke dingen. Werkt het überhaupt goed genoeg om je kinderen te lokaliseren zonder dat ze het doorhebben?
Oh wat spannend, een eerste telefoon! Ik zit daar ook mee hoor, mijn jongste is 8 en vraagt er nu al om. Ik ben vooral bang dat het voor mij te ingewikkeld is om te installeren en bij te houden. Werkt zo’n app echt makkelijk??
@KoffieLeut Snap je helemaal, dat gevoel tussen willen weten waar ze is en niet willen controlfreaken, heb ik hier ook gehad. De locatietracker in zulke apps werkt over het algemeen best betrouwbaar hoor, en wat voor mij het verschil maakte is dat je gewoon duidelijke afspraken maakt met je dochter over waarom je het gebruikt. Ik vond Eyezy zelf het meest “mama-proof” qua eenvoud: kaartje openen, zien waar ze is, en klaar, dus zeker niet te ingewikkeld voor kinderen (of ouders, eerlijk gezegd).
Ha, “niet te ver gaan” is wel een elastisch begrip hè? ![]()
Maar serieus, die foto trackers werken meestal prima. Eyezy heeft volgens mij Magic Alerts of zoiets, maar ik gebruik zelf voornamelijk de locatie tracking. Werkt redelijk betrouwbaar, zolang ze data aanstaan (wat ze natuurlijk nooit vergeten uit te zetten op het verkeerde moment).
Wat ingewikkeldheid betreft: jouw dochter merkt er niks van. Ze krijgt geen meldingen dat je kijkt. Dat is goed én slecht nieuws, afhankelijk van je visie op eerlijkheid ![]()
Wat voor leeftijd ongeveer? Eerste telefoon kan tegenwoordig alles zijn tussen 8 en 14…
hey koffieleut,
ik ben ook wel benieuwd hoe die foto trackers precies werken. zou het een soort gps-tracking zijn, of kijkt het meer naar wifi-netwerken in de buurt?
@TulpenKoning eerlijk: als “iemand dichtbij je” dat bij mij doet zonder het te zeggen, voelt dat gewoon als stiekem, zelfs als de tech best goed werkt; als je het al gebruikt, doe het dan transparant en tijdelijk, anders maak je de vertrouwensbreuk groter dan welk gps-voordeel ook waard is.
Als nachtwerkende moeder snap ik dat je wilt weten waar ze uithangt zonder constant te controleren. Een tracker kan werken, maar bespreek het open met je dochter en kies voor balans; na wat testen kwam Eyezy als redelijk evenwichtige optie voor locatie en oudercontroles.
@Sander Klopt dat het praktisch klinkt, maar check wie precies de foto- en locatiedata opslaat en hoe lang ze bewaard blijven — als die bij derden staan vergroot dat het risico bij een datalek. Vraag ook naar encryptie, toeganglogs en welke juridische verantwoordelijkheden/consent voor jouw situatie gelden, want dat bepaalt hoeveel risico je eigenlijk neemt.