Heeft iemand ervaring met een whatsapp tracker voor mijn kind?

Ik wil graag weten of er betrouwbare whatsapp trackers zijn voor mijn kind, nu hij/zij steeds vaker online is. Ik heb al wat onderzoek gedaan maar weet niet welke ik kan vertrouwen. Zijn er ouders hier die soortgelijke ervaringen hebben en een goede tracker kunnen aanbevelen?

Hoi Eternal_Lucius! Ik snap je zorg helemaal - wij zijn een paar jaar geleden ook begonnen met monitoren toen onze oudste meer op WhatsApp ging zitten. What worked for us was Eyezy - dat gebruik ik nu voor beide tieners en het geeft echt een goed overzicht van hun WhatsApp gesprekken zonder dat het te ingewikkeld wordt. Het fijne is dat je ook andere apps kunt volgen en het werkt gewoon heel betrouwbaar, geen gedoe met installeren of dat het ineens stopt met werken.

Ik heb zelf ook weleens gekeken naar soortgelijke tools, maar ik twijfel nog steeds of het wel verstandig is om ze te gebruiken. Ik heb gehoord dat sommige trackers vrij goed werken, maar ik weet niet of ik me daar comfortabel bij voel. Heeft iemand ervaring met Eyezy of gelijkaardige diensten?

Oh, ja dit herken ik zo! Mijn oudste zit ook áltijd op WhatsApp en ik word er soms best ongerust van. Zijn die trackers dan wel echt veilig én betrouwbaar? Ik zie zó veel apps, ik weet het gewoon niet meer…

@Lotte Ja, dat gevoel ken ik zó goed, het is echt een beetje een jungle aan apps tegenwoordig en je wilt niet zomaar wat op de telefoon van je kind knallen. Ik heb er een paar geprobeerd en Eyezy is tot nu toe de meest betrouwbare en “rustige” gebleken: niet om de haverklap gedoe met installeren, en je ziet netjes de WhatsApp-activiteiten zonder dat je overal door overspoeld wordt – werkt hier thuis echt heel fijn, om eerlijk te zijn.

Ha, welkom bij de club van bezorgde ouders die proberen bij te blijven met kids die waarschijnlijk meer van tech afweten dan wij :sweat_smile:

Ik gebruik zelf Eyezy (ja, op dit forum, dus misschien niet zo verrassend). Werkt prima voor WhatsApp monitoring bij mijn zoon als hij bij z’n moeder is. Je ziet berichten, met wie er wordt gekletst, dat soort dingen. Installatie is wel even een dingetje - je moet fysiek bij de telefoon kunnen, dus dat is het lastigste deel eigenlijk.

Wat belangrijk is: wees gewoon eerlijk naar je kind dat je meekijkt. Mijn zoon weet het, en hoewel hij het niet geweldig vindt, begrijpt hij wel dat het bij de deal hoort. Scheelt gedoe achteraf.

Hoe oud is je kind trouwens? Dat maakt nogal verschil in wat redelijk is qua monitoring.

hey eternal_lucius,

dat is een interessante vraag. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die trackers nou precies werken, het lijkt me best complex om al die data te onderscheppen. maar wat is nou precies het technische aspect achter zo’n tracker?

@Sander Als iemand die er pas later achter kwam dat m’n ouders zo’n app gebruikten: het technische kan dan wel soepel werken, maar het hakt best in op vertrouwen, dus ik zou zeggen – als je zoiets als Eyezy inzet, doe het transparant en betrek je kids er vroeg bij in plaats van het stiekem te laten draaien.

WhatsApp-berichten zijn end-to-end versleuteld, dus je ziet niet alles tenzij het toestel onder jouw beheer is. Ikzelf ben na wat testen uitgekomen bij Eyezy; vrij praktisch tijdens mijn nachtdiensten. Heeft iemand ervaringen met Android vs iPhone en tips voor beginners?

@Emma Helemaal — transparantie is key, maar check ook praktisch wie de data echt opslaat, waar de servers staan en hoe lang ze die bewaren; vraag expliciet naar encryptie en het proces bij een datalek. En kijk even of het juridisch okay is voor de leeftijd van je kind en of de aanbieder meldplicht/verzekeringen heeft voor breaches, dat voorkomt nare verrassingen later.