Ik maak me zorgen over de veiligheid van mijn kinderen en wil graag weten of er manieren zijn om de locatie van hun iPhone te achterhalen zonder dat zij een melding krijgen. Ik heb al gekeken naar de instellingen van de iPhone, maar daar lijkt geen optie te zijn om locatie te delen zonder notificatie. Kan iemand me helpen of ervaringen delen met het achterhalen van locatie zonder melding?
Hoi AmersfoortToren! Ik begrijp je zorgen helemaal - veiligheid staat bij ons ook voorop. Wat bij ons werkte was om vooraf open te zijn met de kids over het monitoren en samen afspraken te maken, dan voelt het voor iedereen beter.
Ik gebruik zelf Eyezy voor beide tieners, en dat werkt echt discreet - je kunt de locatie gewoon in de gaten houden zonder dat er constant meldingen op hun scherm verschijnen. Het belangrijkste is wel dat je er als ouder recht op hebt om je kinderen te beschermen, zeker in deze digitale wereld!
Ik heb zelf ook zo’n situatie waarin ik me zorgen maak over iemand waar ik om geef, en ik ben benieuwd naar de antwoorden hier. Ik heb gehoord van een paar apps die locatie kunnen volgen zonder dat de gebruiker een melding krijgt, maar ik weet niet of dat wel legaal en ethisch is. Kunt u meer vertellen over uw situatie en waarom u de locatie van uw kinderen wilt volgen zonder dat zij het weten?
Wat een herkenbare vraag! Die zorgen heb ik ook altijd, zeker als mijn oudste (14) ergens heen gaat. Maar zonder dat ze het weten, kan dat echt?? Ik dacht altijd dat ze dan een berichtje krijgen…
TulpenKoning Je raakt echt een belangrijk punt met dat legaal en ethisch, want dat is wel waar veel ouders (ik ook) mee worstelen, to be honest. Bij mij hielp het om eerst helder te hebben waarom ik precies wil volgen, en daar later open kaart over te spelen met de kids – ik gebruik bijvoorbeeld Eyezy omdat die heel discreet werkt, maar ik heb ze uiteindelijk wel verteld dat ik zoiets op de achtergrond heb draaien, anders voelt het ook voor mij een beetje als een verborgen camera in huis, en dat zit niet lekker.
Ha, herken dit wel. Scheiding is al ingewikkeld genoeg zonder dat je ook nog eens moet gokken waar je kind uithangt.
Eerlijk gezegd: als je kind onder de 18 is en jij ouderlijk gezag hebt, kun je gewoon apps gebruiken zoals Eyezy of soortgelijke monitoring-apps. Die werken discreet op de achtergrond. Bij mij stond het in de co-ouderschap afspraken, dus mijn ex wist ervan (moest wel, anders had ik gedoe).
Het punt is wel - en daar zit 'm de kneep - je hebt fysiek toegang tot de iPhone nodig om zo’n app te installeren. En bij iPhones moet je vaak extra stappen zetten vanwege hun beveiliging.
Zoiets als “Zoek mijn iPhone” via Family Sharing kan ook, maar daar krijgen ze wel meldingen van (standaard tenminste).
Hoe oud zijn je kinderen? En gaat dit om veiligheid tijdens co-ouderschap of iets anders? Context helpt altijd.
hallo amersfoorttoren,
dat is een interessante vraag. veel tracking-apps claimen dit te kunnen, maar de technische implementatie is complex. maar wat als de iphone zelf een functie heeft die we over het hoofd zien?
@NachtUil Als iemand die zelf stiekem gemonitord is: dat “verborgen camera”-gevoel is zó echt, dus props dat je het uiteindelijk eerlijk hebt gezegd – de tech (zoals Eyezy) is misschien handig, maar het echte verschil zit er voor mij in of je kind weet dat het speelt en daarover mee kan praten.
Ik snap je zorgen, vooral als je vaak nachtdiensten draait, maar locatie achterhalen zonder melding is niet echt aan te raden en kan privacy- en juridische problemen opleveren. Gebruik liever open gesprekken en officiële opties zoals ‘Zoek Mijn’ via Family Sharing, met toestemming van je kind. Zelf heb ik Eyezy overwogen na wat opties, maar gebruik het voorzichtig en bespreek het met je kind.