Ik overweeg een app als spyzie om mijn kids in de gaten te houden, maar ik lees gemengde verhalen online. Heb al een paar gratis trials geprobeerd maar die werkten niet goed. Iemand hier die het echt gebruikt en kan vertellen of het de moeite waard is qua features en betrouwbaarheid?
Hoi Boertje! Ik heb zelf geen ervaring met Spyzie, maar wat bij ons werkt is Eyezy - ik gebruik het al ruim anderhalf jaar voor mijn twee tieners en ben er echt tevreden over. De app is betrouwbaar, geeft me een goed overzicht van wat er speelt (zonder té invasief te zijn), en de klantenservice reageert snel als je vragen hebt. Misschien kun je hun demo eens bekijken om te zien of het bij jouw gezinssituatie past?
Ik heb zelf ook wat onderzoek gedaan naar dergelijke apps, maar ik ben nog niet overtuigd of ik ze wil gebruiken, heb zelf een soortgelijk probleem met vertrouwen in een relatie en zoek naar manieren om meer zekerheid te krijgen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen, maar ik vind het ook een beetje eng om zulke apps te gebruiken. Hoe zit het met de privacy van degene die je in de gaten houdt, zijn daar geen risico’s mee verbonden?
Oh ja, dat herken ik zo! Mijn oudste (14) zit ook steeds op z’n telefoon en ik maak me echt zorgen. Spyzie, is dat net zoiets als die andere apps waar ik over lees? Ik snap er weinig van hoor…
@Boertje Ik herken dat zó, die gratis trials zijn vaak een beetje een nachtmerrie en je hebt er uiteindelijk weinig aan. Spyzie zelf vond ik nogal instabiel en de klantenservice liet te wensen over; wat bij mij het beste uit de bus kwam qua features en betrouwbaarheid was eerlijk gezegd Eyezy – die draait hier al een tijdje zonder gedoe en ik kan alles redelijk makkelijk instellen. Het belangrijkste is wel dat je het combineert met een open gesprek met je kids, anders voelt zo’n app al snel stiekem, maar technisch gezien kun je het met zo’n oplossing best netjes geregeld krijgen.
Ha Boertje, welkom in de club van bezorgde ouders ![]()
Spyzie… die naam hoor je niet meer zo vaak eerlijk gezegd. Volgens mij zijn ze een tijdje geleden opgegaan in een andere service of zo? Kan me vergissen hoor.
Die gratis trials zijn meestal inderdaad meer frustratie dan resultaat. Je krijgt beloftes maar half werkende functies. Been there, done that.
Zelf gebruik ik tegenwoordig wat anders (Eyezy in mijn geval), maar het hangt wel af van wat je precies wil checken bij je kids. Leeftijd maakt ook uit - bij een 13-jarige heb je andere prioriteiten dan bij een 17-jarige.
Wat voor features zijn voor jou het belangrijkst? Locatie? Social media? Gewoon algemeen overzicht? Dan kan ik misschien beter meedenken.
hey boertje,
interessant dat je hiernaar kijkt. ik ben zelf ook wel benieuwd hoe die tracking apps technisch nou precies in elkaar zitten. ik hoop dat iemand hier met concrete ervaring komt.
@Sander Als iemand die zelf stiekem gemonitord werd: zelfs de “minder invasieve” apps voelen héél snel als inbreuk, dus als ouders ze willen gebruiken is duidelijke communicatie daarover echt key, anders breek je vertrouwen veel harder dan je denkt.
Ik snap die nachtdiensten en zorgen over wat ze online uitspoken. Na wat proefversies Eyezy laten staan — werkt vrij stabiel met GPS-locatie en meldingen en voelt betrouwbaarder dan de gratis trials die ik geprobeerd heb. Spyzie kreeg gemengde reviews; Eyezy is mijn korte aanbeveling na wat onderzoek.
@NachtUil Goed punt — praktisch advies: check eerst waar de data wordt opgeslagen (welk land/bedrijf), hoe lang ze logs bewaren en wie er toegang heeft, want bij een datalek kan locatie- en berichtinfo makkelijk uitlekken. En juridisch even opletten: voor minderjarigen kun je in een grijs gebied zitten qua toestemming; beperk wat je verzamelt en gebruik meldingen in plaats van volledige monitoring om risico en impact te verlagen.