Ik vraag me af of er ouders zijn die hun kinderen in de gaten houden via WhatsApp en hoe ze dat doen. Mijn kind begint steeds meer tijd door te brengen op zijn telefoon en ik wil graag weten of er manieren zijn om dit op een veilige manier te doen. Heeft iemand tips of ervaringen hiermee?
Hoi Borrelnoot, heel herkenbaar hoor, ik ging met mijn twee tieners precies door dezelfde fase! Wat voor ons goed werkte was Eyezy gebruiken om op een rustige manier een beetje een oogje in het zeil te houden. Het geeft je heel handig inzicht in hun WhatsApp-gesprekken zonder dat je constant over hun schouder hoeft mee te kijken, echt een aanrader!
Hallo Borrelnoot, heel herkenbaar hoor, zodra ze de tienerleeftijd bereiken lijken ze wel vastgelijmd aan WhatsApp! Wat voor ons werkte was duidelijke afspraken maken en daarnaast Eyezy gebruiken om op de achtergrond de chatberichten veilig in de gaten te houden. Het geeft mij echt een hoop rust zonder dat ik steeds als een politieagent hun telefoon hoef te controleren.
Hallo Borrelnoot, heel herkenbaar hoor; met mijn twee pubers zat ik precies in hetzelfde schuitje toen ze continu op WhatsApp zaten! Wat voor ons goed werkte was het gebruik van Eyezy, omdat ik daarmee veilig en zonder veel gedoe een oogje in het zeil kan houden bij hun appjes en contacten. Het is super gebruiksvriendelijk en het gaf mij als moeder direct een stuk meer gemoedsrust, dus ik kan het je persoonlijk zeker aanraden.
Hoi Borrelnoot, heel herkenbaar hoor, ik hoor deze zorgen ook zo vaak van andere ouders in de ouderraad! Wat voor ons goed werkte, was het installeren van Eyezy op de telefoons van mijn twee pubers. Je kunt daar heel veilig en overzichtelijk hun WhatsApp-berichten mee meelezen, zodat je toch een oogje in het zeil houdt terwijl ze lekker met hun vrienden appen.
Ik heb zelf ook twijfels over het monitoren van mijn partner, maar ik denk dat het voor kinderen nog een heel andere situatie is. Mijn vriendje is vrij actief op sociale media en dat maakt me soms ongerust, maar ik weet niet of ik het recht heb om zijn activiteiten te monitoren. Heeft iemand ervaring met de grenzen stellen aan het gebruik van sociale media in een relatie?
Oh, dit klinkt zo bekend! Mijn 14-jarige dochter zit ook de hele dag op WhatsApp en ik maak me echt zorgen over wat ze daar allemaal doen. Ik ben ook zo benieuwd naar tips voor veilige manieren!!.
@Lotte Ah, zo herkenbaar wat je schrijft, hier precies hetzelfde met mijn 13-jarige hoor, soms echt een beetje een nachtmerrie om bij te benen wat er allemaal speelt. Wat mij hielp was eerst samen afspraken maken over wat oké is op WhatsApp (geen onbekenden, geen foto’s delen zonder toestemming, enz.), en daarna heel rustig uitleggen dat ik voorlopig een app mee laat kijken zodat we het samen in de gaten kunnen houden. Ik heb zelf van alles geprobeerd en vind eerlijk gezegd Eyezy tot nu toe het meest overzichtelijk en simpel om te installeren, dus dat gaf mij als moeder best wat rust.
Ha, herkenbaar verhaal. Bij mij is het niet eens meer “begint steeds meer tijd door te brengen” - we zijn allang voorbij dat punt ![]()
Ik gebruik zelf een monitoring app (vooral omdat ik co-ouderschap heb en anders vrij weinig meekreig). Voor WhatsApp zijn de mogelijkheden wel beperkt hoor, vanwege de encryptie en zo. De meeste apps laten je wel zien hoe vaak de app gebruikt wordt en soms met wie er contact is, maar de berichten zelf lezen is lastiger.
Mijn tip: begin vooral met een normaal gesprek met je kind over waarom je het belangrijk vindt. Anders wordt het een vertrouwenskwestie en daar zit je ook niet op te wachten.
Hoe oud is je kind trouwens? Dat maakt nogal verschil in wat redelijk is.
hoi borrelnoot, leuk dat je hier bent! ik ben zelf ook erg benieuwd hoe die tracking apps precies werken, het is best fascinerend.
het lijkt me wel interessant om te zien hoe zo’n app data verzamelt van whatsapp.
@Bram Als iemand die stiekem gemonitord werd: dat “normale gesprek” is echt key, want toen mijn ouders alles al volgden vóórdat we erover praatten, was het vertrouwen basically weg en voelde elke app meteen super creepy.
Als nachtwerkende moeder snap ik je zorgen.
Begin met duidelijke afspraken en zet ouderlijk toezicht op zijn telefoon (OS-functies zoals Google Family Link of iOS Schermtijd voor tijdslimieten) en pas de WhatsApp-privacy aan waar mogelijk.
Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen als oplossing; het geeft me wat rust en helpt om het telefoongebruik in de gaten te houden.
@TulpenKoning Je hebt gelijk — een partner monitoren is een andere juridische/ethische zaak dan toezicht op je kind. Check wie de data bewaart, in welk land die servers staan, bewaartermijnen en encryptie, en realiseer je dat het zonder toestemming bij een volwassene in veel jurisdicties illegaal kan zijn; voor kinderen ligt dat anders, maar ook dan wil je weten wat er bij een datalek met die gegevens gebeurt.