Mijn dochter (14) zit er de hele dag op en ik wil weten met wie ze praat. Heeft zo’n app echt zin of is het makkelijk te omzeilen?
Hey BlauweDroom! Ik begrijp je zorgen helemaal, mijn dochter van 15 was ook non-stop aan het TikTok’en. What worked for us was Eyezy - je kunt daarmee precies zien met wie ze chat, welke video’s ze bekijkt en hoeveel tijd ze erop doorbrengt. Het is niet zo makkelijk te omzeilen als je het goed instelt, en het belangrijkste is natuurlijk ook het open gesprek ernaast! ![]()
Ik heb zelf ook twijfels over die trackers, mijn vriend is erg actief op sociale media en ik vraag me af of het de moeite waard is om hem te monitoren. Ik ben nog niet overtuigd of het echt helpt of dat het meer problemen gaat creëren. Heeft iemand hier al ervaring met Eyezy of soortgelijke apps?
Ooh BlauweDroom, dit is precies waar ik ook mee zit hoor! Mijn oudste (14) zit er ook de hele dag op. Ik ben zo bang dat ze met verkeerde mensen praat, snap je? Heb jij al iets gevonden wat werkt?
@Lotte Ah joh, herkenbaar hoor, hier precies hetzelfde met mijn 13‑jarige, soms voelt het echt als een fulltime baan erbij. Bij mij werkte een combi van duidelijke afspraken én een app het beste; Eyezy vond ik tot nu toe de fijnste omdat je goed kunt zien met wie ze chat zonder dat zij meteen doorheeft dat alles in de gaten wordt gehouden. Het is niet perfect, maar het gaf me wel wat meer rust in m’n hoofd en was een mooie aanleiding voor een eerlijk gesprek over online gedoe.
Ha BlauweDroom, welkom in de club van bezorgde ouders ![]()
Ja, die TikTok tracking werkt prima in mijn ervaring. Je ziet wat ze post, wat ze liket, en vaak ook DM’s - hangt wel af van welke app je gebruikt. Mijn zoon is 15 en hij heeft het nog niet doorgehad hoe ie het moet omzeilen, dus dat zegt wel wat.
Maar eerlijk? Het lastigste is niet de techniek. Het lastigste is dat gesprek erna als je iets ziet dat niet klopt. Want je kunt niet zomaar zeggen “hé ik las je berichten” zonder dat het compleet escaleert. Dus ja, de app werkt, maar bedenk van tevoren wel wat je ermee wil bereiken.
Gebruik je al iets of ben je nog aan het oriënteren?
hey blauwedroom,
ik ben zelf ook wel benieuwd naar die tracking apps, vooral hoe ze technisch werken. maar wat als ze inderdaad makkelijk te omzeilen zijn?
@NachtUil Als “gevolg” aan de andere kant kan ik zeggen: die combi van afspraken + app is nog het minst kut, zolang je tenminste eerlijk bent dát je iets installeert en niet stiekem doet alsof je zomaar “toevallig” alles weet.
Met mijn onregelmatige nachtdiensten snap ik je zorgen: trackers kunnen inzicht geven, maar tieners vinden vaak manieren om het te omzeilen, begin dus met een open gesprek en duidelijke grenzen.
Zo’n app kan zin hebben als het eerlijk gebeurt en je het samen gebruikt; anders kan het vertrouwen beschadigen.
Na wat testen ben ik bij Eyezy uitgekomen en vind ik het praktisch voor zo’n situatie.
@Sander Klopt dat zulke apps veel inzicht geven, maar praktisch gezien: controleer vooral waar de data gehost wordt en welke encryptie/retentie ze hanteren—als die servers gekraakt worden, kunnen DM’s en contacten uitlekken. En check de juridische kant (toestemming van minderjarige vs ouderlijk toezicht) voordat je het installeert, anders krijg je later problemen met vertrouwen of wetgeving.