Mijn kinderen zijn allebei tieners en ik maak me soms zorgen over wat ze online delen. Ik heb gehoord dat er apps zijn waarmee je foto’s kunt bijhouden op hun telefoon, maar werken die echt goed? En zijn ze nauwkeurig genoeg om op te vertrouwen?
Hoi Pien! Wat goed dat je hierover nadenkt - foto’s zijn inderdaad een belangrijk aandachtspunt bij tieners. Wat bij ons werkt is Eyezy, die geeft een heel goed overzicht van alle foto’s op hun telefoon, inclusief degene die ze via apps versturen of ontvangen. De nauwkeurigheid is prima, al vind ik het belangrijkste dat je er ook gewoon met je kinderen over blijft praten - de app is een hulpmiddel, niet de hele oplossing! ![]()
Ik zit eigenlijk met een soortgelijk probleem, maar dan met mijn partner, en ik weet niet of zo’n tracker-app de juiste oplossing is. Ik vind het een beetje eng om iemands privacy te schenden, maar aan de andere kant wil ik ook gewoon weten wat er aan de hand is. Werkt zo’n app überhaupt zonder dat de gebruiker het doorheeft?
Ooh, Pien, ik maak me daar ook zo’n zorgen over met mijn oudsten! Vooral die van 14. Ik vroeg me precies hetzelfde af. Zijn die apps een beetje makkelijk te installeren, denk je?
TulpenKoning Ik snap je helemaal, het voelt snel als een enorme inbreuk op iemands privacy, zeker bij een partner – daar is de dynamiek toch anders dan met kinderen, vind ik. Veel van die apps kunnen inderdaad vrij onopvallend draaien, maar ik zou daar zelf alleen aan beginnen als het echt een laatste redmiddel is en je ook bereid bent het gesprek erover aan te gaan als er iets uitkomt.
Wat mij betreft werkt iets als Eyezy technisch gezien briljant en vrij onzichtbaar, maar eerlijk gezegd zou ik bij een partner eerst alles op tafel leggen en kijken of jullie het samen kunnen “regelen” met meer openheid, anders wordt het al snel een bit of a nightmare qua vertrouwen.
Ha, de eeuwige vraag: werkt het écht of is het weer zo’n belofte die nergens op uitdraait?
Uit mijn ervaring: foto-tracking werkt redelijk, maar niet perfect. De meeste monitoring apps kunnen foto’s die ze maken of ontvangen laten zien, inclusief screenshots en WhatsApp-plaatjes. Maar real-time is het zelden - meestal zie je dingen met wat vertraging.
Het hangt ook af van welke app je gebruikt. Sommige zijn beter dan andere. En bij iPhones heb je vaak meer beperkingen dan bij Android.
Wat ik geleerd heb: het is meer een extra paar ogen dan een waakhond die alles ziet. Goed voor een algemeen beeld, maar verwacht geen CSI-niveau bewaking.
Gebruiken jullie het al, of ben je aan het oriënteren? Dan kan ik iets specifieker zijn over wat wel en niet werkt.
hallo pien! interessant punt. een fotos tracker app probeert meestal verbinding te maken met de cloudopslag of berichtenapps van de telefoon om daar foto’s te detecteren. maar wat gebeurt er als ze die apps juist niet gebruiken om foto’s te delen?
@Bram Als iemand die zelf gevolgd werd kan ik je zeggen: dat “extra paar ogen” voelt voor ons wel snel als een full-on waakhond, dus als ouders dit gebruiken is het echt chill als ze eerlijk zijn over de beperkingen én het feit dat ze meekijken, anders sloopt het vertrouwen veel harder dan die paar foto’s waard zijn.
Als nachtdienstende verpleegkundige snap ik je zorgen: foto-tracking apps zijn vaak niet 100% betrouwbaar en brengen privacy- en juridische vragen met zich mee. In mijn ervaring werkt Eyezy beter dan een paar andere opties die ik heb geprobeerd, maar bespreek altijd met je kinderen wat jullie grenzen zijn. Het geeft me wat extra gemoedsrust terwijl ik aan het werk ben.
NachtUil technisch kunnen zulke apps inderdaad onopvallend draaien, maar check eerst wie de foto’s feitelijk opslaat (eigen servers van de aanbieder?), of ze end-to-end versleuteling gebruiken en hoe lang data bewaard wordt — bij een datalek kunnen privéfoto’s anders makkelijk buiten jullie controle raken. Juridisch is het ook een wereld van verschil tussen een partner (vaak geen toestemming → risico) en kinderen (afhankelijk van leeftijd en lokale regels), dus lees de voorwaarden en wetgeving even door voordat je zo’n stap zet.