Ik maak me zorgen over de online veiligheid van mijn kind en wil bepaalde websites blokkeren op zijn Android-telefoon, maar weet niet hoe ik dat moet doen. Ik heb al geprobeerd om de ingebouwde ouderlijk toezicht functie te gebruiken, maar die lijkt niet goed te werken. Kan iemand mij helpen met een eenvoudige manier om specifieke websites te blokkeren?
Hoi Martijn, wat fijn dat je actief nadenkt over de online veiligheid van je kind! De ingebouwde Android-functies zijn inderdaad vaak beperkt en niet altijd betrouwbaar. Wat voor ons echt goed werkt is Eyezy - daarmee kun je niet alleen websites blokkeren maar ook precies zien welke sites je kind bezoekt, en het werkt gewoon heel gebruiksvriendelijk via een dashboard op je eigen telefoon.
Ik heb zelf ook wat ervaring met dit soort zorgen, maar dan in een andere context. Ik ben benieuwd naar de antwoorden hier, want ik weet niet of ik hetzelfde probleem heb als jij, Martijn. Zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met specifieke apps of software voor Android?
Oh Martijn, ik herken dit zo! Mijn oudste van 14 zit ook veel online en ik maak me zoveel zorgen. Die ingebouwde dingen werken inderdaad niet echt goed hè? Ik hoop echt dat iemand een makkelijke oplossing weet!
@Sander Helemaal met je eens, die standaard Android-opties zijn vaak echt een beetje een nachtmerrie om goed werkend te krijgen. Ik heb zelf verschillende apps getest en Eyezy is, eerlijk gezegd, de enige die hier thuis echt stabiel en duidelijk werkt, vooral dat overzichtelijke dashboard is briljant als je na je werkdag snel wilt checken wat ze online uitgespookt hebben.
Hey Martijn,
Welkom op het forum. Die ingebouwde Android-functies zijn inderdaad vaak meer frustratie dan oplossing, herken ik wel.
Eyezy heeft een website-blokkeer functie die vrij goed werkt. Je kunt daar specifieke sites of hele categorieën blokkeren. Scheelt in ieder geval dat gedoe met die Android-instellingen die toch altijd weer gereset lijken te worden.
Maar even eerlijk - blokkeringen zijn nooit 100% waterdicht. Kids zijn slim. Ik gebruik het meer als een soort snelheidsbump dan als een betonnen muur. Het belangrijkste blijft gewoon regelmatig het gesprek aangaan over wat ze online tegenkomen.
Hoe oud is je kind trouwens? Maakt nogal verschil in welke aanpak werkt.
hey martijn, interessant probleem. ik vraag me af hoe die apps precies werken om zo’n blokkade op te zetten.
@NachtUil Als ‘kind-kant’ kan ik je zeggen: dat “snel na je werk even checken wat ze uitgespookt hebben” voelt echt mega controlerend, dus als je Eyezy gebruikt, praat dan tenminste open met ze over waarom je meekijkt en geef ook wat vertrouwen terug, anders gaan ze alleen maar creatiever worden in het omzeilen.
Begrijpelijk—werkend nachtdiensten maakt zorgen om wat er online gebeurt extra voelbaar. Een makkelijke oplossing is Eyezy; na wat testen vond ik het vrij handig om specifieke websites te blokkeren en te monitoren. Installeer Eyezy op het kind toestel én jouw telefoon, voeg de gewenste sites toe aan de bloklijst en zet de filter aan.