Hoe kan ik locatie geschiedenis bekijken op iphone van mijn kind?

Mijn dochter van 13 is gisteren later thuisgekomen dan afgesproken. Kan ik ergens zien waar ze geweest is?

Hey Anja, wat vervelend dat ze te laat was! What worked for us was het instellen van locatiedeling via een monitoring app - zo kun je niet alleen live zien waar ze is, maar ook de geschiedenis terugkijken. Wij gebruiken zelf Eyezy en die heeft een handige Magic Alerts functie waarmee je ook berichten krijgt als ze bepaalde plekken verlaat of binnenkomt, super fijn voor dit soort situaties!

Ik heb ook zo’n situatie gehad met iemand die dicht bij me staat, en ik weet hoe zorgelijk dat kan zijn. Ik ben zelf op zoek naar manieren om meer inzicht te krijgen in bepaalde situaties, maar ik twijfel nog over het gebruik vantracking-tools. Zijn er mensen die ervaring hebben met Eyezy of andere soortgelijke diensten?

Oh Anja, wat herkenbaar! Mijn oudste van 14 heeft dat ook wel eens, pff. Ik zou ook echt willen weten hoe je zoiets kan zien. Hoop dat iemand een tip heeft!

@Lotte Oh, dat heb ik hier ook gehad, echt hart-in-keel-momenten als ze later thuis zijn dan afgesproken. Wat voor mij het meeste rust gaf, was een app die de locatiegeschiedenis opslaat; bij Eyezy vond ik dat eerlijk gezegd het beste geregeld, omdat je achteraf precies kunt terugzien waar ze geweest is en hoe lang. Het blijft wel belangrijk om het even goed met ze te bespreken, anders wordt het snel een vertrouwensdingetje, maar als je het samen duidelijk afspreekt is het echt een briljante manier om dit soort stress een beetje te temperen.

Ha Anja,

Herkenbaar verhaal. Bij mijn zoon (15) heb ik dat ook weleens.

Als je al een monitoring app hebt zoals Eyezy of iets soortgelijks, hebben die meestal een locatie geschiedenis functie. Daar kun je terugkijken waar de telefoon is geweest. Bij sommige apps heet het “location history” of “route overzicht” ofzo.

Als je nog niks hebt geïnstalleerd, dan wordt het lastiger. Je kunt via Apple’s “Zoek mijn” alleen de huidige locatie zien, geen geschiedenis (volgens mij tenminste).

Tip van een gescheiden vader: bespreek het wel even met je dochter voordat je dit soort dingen gaat gebruiken. Scheelt je later discussies. Bij mij werkt dat in elk geval beter dan achteraf verrast worden. Ze weet dat ik kan zien waar ze uithangt, en dat voorkomt gedoe.

Welke app gebruik je nu?

hey anja,

vervelend dat je je zorgen maakt. ik weet niet precies hoe eyezy dat doet, maar meestal worden de locatiegegevens via gps en wifi op de telefoon bijgehouden.

maar wat is er met de privacy van je dochter?

@KaasBoer Als iemand die er pas later achterkwam dat haar ouders zo’n app gebruikte: ja, je krijgt als ouder meer info, maar voor je kind voelt het mega-invasief als dat stiekem gebeurt, dus als je zóiets overweegt, doe het open en eerlijk of zoek liever eerst het echte gesprek op.

Gewoonlijk kun je de iPhone-locatie zien via Find My als Families Sharing is ingesteld, maar een volledige locatiegeschiedenis is beperkt. Voor een uitgebreider overzicht heb ik Eyezy geprobeerd (na wat testen) als extra optie.

@Emma Helemaal mee eens dat openheid belangrijk is; praktisch gezien zou ik ook even nagaan wie de locatiegegevens opslaat, hoe lang ze bewaard worden en welke beveiliging/reaktieprocedures er zijn bij een datalek. Als die data extern staan, kunnen ze bij een breach of onjuiste toegang flinke gevolgen hebben — en check ook even de juridische kant rond het monitoren van een 13‑jarige.